Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy od 1961 roku prezentuje najlepsze krótkie dokumenty, fabuły oraz animacje. Spotykają się tu filmy najbardziej zróżnicowane stylistycznie i w reżyserii twórców z najdalszych zakątków świata, co czyni ten konkurs najbardziej intrygującym zestawem festiwalu. W tym roku o Złotego Smoka, nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara zabiegać będzie 10 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 12 animowanych.

Polska będzie tu reprezentowana we wszystkich kategoriach: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów przedstawiony zostanie film “Siostry” Michała Hytrosia ukazujący życie 12 zakonnic w najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce. Marta Pajek powróci na Festiwal ze swoją zmysłową animacją “III”, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes. Film jest trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, której poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika na Festiwalu w 2016 roku. Wśród filmów fabularnych zaprezentowane zostaną dwa polskie tytuły: “Users” Jakuba Piątka i “Kobieta budzi się rano” Olgi Chajdas. Obydwa, choć zupełnie inne, opowiadają o samotności i zatraceniu siebie. Pierwszy z nich wciąga nas w niebezpieczny świat wirtualny, drugi obnaża rozpaczliwe próby poradzenia sobie ze światem wewnętrznym.

Wśród filmów dokumentalnych pojawią się rodzinne historie i osobiste dramaty: “Film dla Carlosa” o międzypokoleniowych i międzykulturowych różnicach w rodzinie reżysera Renato Borrayo Serrano, “Moje video” (reż. Andreas Boschmann) o rodzeństwie wychowywanym przez dziadków, które dzięki odnalezieniu starej kasety wideo ma okazję przywołać pogrzebane wspomnienia o rodzicach, “Pokochać imigranta” (reż. Ori Netterman), gdzie para bohaterów – Brytyjczyk i Izraelka – staje przed trudnym zadaniem udowodnienia swojej miłości w celu uzyskania wizy, umożliwiającej obcokrajowcowi zamieszkanie i pracę w Izraelu, czy “Tungrus” (reż. Rishi Chandna), tragikomiczna opowieść o pewnej rodzinie z Indii mieszkającej z kotami i… kogutem terroryzującym wszystkich domowników.

Nie zabraknie szerokiego spojrzenia na wydarzenia ze świata. Terror wojny syryjskiej wybrzmiewa we wstrząsającym eksperymentalnym dokumencie “Ludzie z ziemi jałowej” w reżyserii Heby Khaled, opowiedzianym z pierwszoosobowej perspektywy uczestnika zdarzeń, co potęguje grozę przedstawionych sytuacji. W Syrii ląduje także bohater animowanego dokumentu “Szkic Addaia” (reż. Esther Niemeier), który wcześniej znika bez śladu z rodzinnych Niemiec. Tragiczny finał opowieści jest punktem wyjścia do próby odpowiedzi na pytanie, co się rzeczywiście wydarzyło. Temat powojennej traumy pojawia się w filmie “Joe Boots” (reż. Florian Baron): tytułowy bohater pod wpływem wydarzeń z 11 września wstąpił do armii i przeżył koszmar w Iraku, który nie skończył się po powrocie do kraju. “Kierowca jest czerwony” (reż. Randall Christopher) to kolejny animowany dokument, trzymająca w napięciu opowieść o tropieniu jednego z największych nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Majestatyczne piękno potężnej i mroźnej Rosji ukazane zostało w filmie “Ludzie północy” (reż. Ilia Povolotskiy). Trzech bohaterów, trzy różne zawody i trzy różne spojrzenia na Półwysep Kolski.

Filmy fabularne przeniosą nas w czasie i przestrzeni. W 1993 roku światem wstrząsnęły doniesienia o brutalnym zabójstwie dwuletniego Jamesa Bulgera, co stało się już wcześniej inspiracją dla polskiego filmu “Plac zabaw”. “Zatrzymanie” (reż. Vincent Lambe) odtwarza wydarzenia tamtego dnia, bazując na policyjnych nagraniach i zapisach z przesłuchań małych zbrodniarzy. “Świąteczny podarunek” (reż. Bogdan Muresanu) to Rumunia po politycznych przemianach grudnia 1989, ale w przewrotnym, tragikomicznym wydaniu, gdzie kluczową rolę odgrywa list do świętego Mikołaja. Osadzona wśród surowych zimowych krajobrazów Iranu “Dal” (reż. Yousef Kargar) opowiada o powracającym z Gruzji bohaterze, który ma do przekazania złe wieści rodzinie przyjaciela. “Ikar” (reż. Nicolas Boucart) to mit o Dedalu i Ikarze osadzony w hipnotyzujących okolicznościach bretońskiej wyspy Groix.

Fabuły to także ważne tematy społeczne aktualne pod każdą szerokością geograficzną. W “Gruzach” (reż. Julio Ramos) budowa ekskluzywnej willi zostaje przerwana przez poważny wypadek. Nikt z pracowników nie jest zatrudniony legalnie i decyzja o ratowaniu życia kolegi przybiera dramatyczny obrót. “Prawie wszystko” (reż. Lisa Gertsch) to poruszająca, subtelna opowieść o miłości i postępującej gwałtownie chorobie przedstawiona w formule kina drogi. Jak na Wyspach Brytyjskich widzą Polaków? Na to pytanie szuka odpowiedzi film “Smycz” w reżyserii Harry’ego Lightona. “Spuśćcie psy” (reż. Emmanuelle Fleytoux) przedstawia miłosny trójkąt, trudną relację pomiędzy główną bohaterką a dwoma najważniejszymi mężczyznami jej życia: ukochanym i bratem. O miłości mówi również film… “Miłość” (reż. Oliver Adam Kusio), w którym bohater płaci prostytutce, by udawała jego dziewczynę na pogrzebie żony, z którą on dawno temu zerwał kontakt.

Mroczne kino rodem z Islandii, w którym sacrum zderza się z profanum, a wiara z obsesją to film “Zbawienie” (Thora Hilmarsdottir). Katrín dowiaduje się, że przeszła transfuzję, co jest sprzeczne z jej wyznaniem. W obcej krwi, która teraz płynie w jej żyłach, czai się coś niebezpiecznego. Szalona czarna komedia o tym, co może się stać, gdy mąż zacznie kaprysić na telezakupową pasję żony to natomiast temat filmu “Telezakupy” w reżyserii Deva Patela.

W filmach animowanych dramat przeplata się z komedią. W “Manivald” Chintis Lundgren trzydzieste trzecie urodziny lisa Manivalda zakłóca zepsuta pralka. Wizyta wilka wprowadzi zamęt w życie zarówno lisa, jak i jego matki. “Popraw włosy, Oliver” to historia bohatera, który desperacko pragnie ukryć przed żoną łysienie, jednak kolejne sposoby przestają się sprawdzać. Jak przeprawić na drugi brzeg lisa, zająca i kapustę, jeśli w łódce ma się tylko jedno miejsce, lis nie może zostać sam z zającem, a zając sam z kapustą? Peter Peake w “Weź zająca” stworzył animowaną wersję tej odwiecznej zagadki logicznej.

Podobnie jak dokument, animacja również podejmuje w tym roku trudne wątki traumy i przepracowywania przeszłości oraz poszukiwania własnej tożsamości. „Obon” (reż. André Hörmann, Anna Bergmann) to film, który z jednej strony brutalnie portretuje okrucieństwa wojny, z drugiej – subtelnie pokazuje więź ojca i córki. O demonach przeszłości opowiada również “Daj odejść” (reż. Ulö Pikkov), zainspirowany japońską tradycją. W “Fundamental” reżyser ShihChieh Chiu przedstawia świat religijnego fanatyzmu widziany oczami dorastającego chłopca. W konwencji azjatyckiej kreskówki autor krytycznie, ale z humorem pokazuje grzech i duchowe obrzędy. “Kojot” to mieszanka wybuchowa: szalona, psychodeliczna animacja o kojocie, któremu wilki zamordowały całą rodzinę, więc rusza on w podróż po zemstę.

Płynąca strumieniem świadomości narracja w filmie “32-Rbit” (reż. Victor Orozco Ramirez) jest dla reżysera okazją do snucia refleksji o współczesnym świecie, gdzie w gąszczu amatorskich filmów innych ludzi zaczynają zanikać nasze własne wspomnienia.

Plastelinowy bohater filmu „Kochaj mnie i bój się” (reż. Veronica Solomon), by zdobyć podziw i szacunek innych, gotowy jest porzucić swoją tożsamość. Dokumentalna animacja “Miłość, powiedział” (reż. Ines Sedan) pokazuje poetę, Charlesa Bukowskiego, w chwili jego emocjonalnej słabości. Namalowane klatka po klatce ujęcia z archiwalnego wideo z jego spotkania z publicznością w San Francisco przeplatają się z ilustracją wiersza, który recytuje. “W oka mgnieniu” (reż. Kiana Naghshineh) to animowany thriller będący rejestracją zbrodni z perspektywy ofiary i jej oprawcy. Ujęcia pokazujące punkt widzenia kobiety i mężczyzny zmieniają się tak szybko jak tytułowe mrugnięcie okiem.


Lista filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych:

 

Filmy dokumentalne

“Film dla Carlosa” / “Film for Carlos”, reż. Renato Borrayo Serrano, 31’, Rosja, 2017

“Joe Boots” / “Joe Boots”, reż. Florian Baron, 30’, Niemcy, USA, 2017

“Kierowca jest czerwony” / “The Driver Is Red”, reż. Randall Christopher, 15’, USA, 2017

“Ludzie północy” / “The Northerners”, reż. Ilia Povolotskiy, 29’, Rosja, 2017

“Ludzie z ziemi jałowej” / “People of the Wasteland”, reż. Heba Khaled, 21’, Niemcy, Syria, 2018

“Moje wideo” / “My Home Video”, reż. Andreas Boschmann, 29’, Niemcy, 2018

“Pokochać imigranta” / “Love Immigrant”, reż. Ori Netterman, Adi Toledano, 22’, Izrael, 2017

“Siostry” / “The Sisters”, reż. Michał Hytroś, 19’, Polska, 2017

“Szkic Addaia” / “Tracing Addai”, reż. Esther Niemeier, 30’, Niemcy, 2018

“Tungrus”, reż. Rishi Chandna, 14’, Indie, 2017

 

Filmy fabularne

“Dal” / “The Distance”, reż. Yousef Kargar, 25’, Iran, 2017

“Gruzy” / “Debris”, reż. Julio Ramos, 14’, Peru, USA, 2017

“Ikar” / “Icarus”, reż. Nicolas Boucart, 25’, Belgia, 2017

“Kobieta budzi się rano” / “Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, 15’, Polska, 2017

“Miłość” / “Love”, reż. Oliver Adam Kusio, 30’, Niemcy, 2018

“Prawie wszystko” / “Almost Everything”, reż. Lisa Gertsch, 25’, Szwajcaria, 2017

“Smycz” / “Leash”, reż. Harry Lighton, 17’, Wielka Brytania, 2018

“Spuśćcie psy” / “Release the Dogs”, reż. Emmanuelle Fleytoux, 20’, Francja, Belgia, 2017

“Świąteczny podarunek” / “The Christmas Gift”, reż. Bogdan Muresanu, 23’, Rumunia, 2018

“Telezakupy” / “Home Shopper”, reż. Dev Patel, 16’, USA, Singapur, 2017

“Users”, reż. Jakub Piątek, 29’, Polska, 2018

“Zatrzymanie” / “Detainment”, reż. Vincent Lambe, 30’, Irlandia, 2018

“Zbawienie” / “Salvation”, reż. Thora Hilmarsdottir, 24’, Islandia, Szwecja, 2017

 

Filmy animowane

“32-Rbit”, reż. Victor Orozco Ramirez, 8’, Niemcy, Meksyk, 2018

“Daj odejść” / “Letting Go”, reż. Ülo Pikkov, 11’, Estonia, Dania, 2017

“Fundamental”, reż. ShihChieh Chiu, 7’, Tajwan, 2017

‘III’, reż. Marta Pajek, 12’, Polska, 2017

“Kochaj mnie i bój się” / “Love Me, Fear Me”, reż. Veronica Solomon, 6’, Niemcy, 2018

“Kojot” / “Coyote”, reż. Lorenz Wunderle, 10’, Szwajcaria, 2018

“Manivald”, reż. Chintis Lundgren, 13’, Estonia, Chorwacja, Kanada, 2017

“Miłość, powiedział” / “Love He Said”, reż. Ines Sedan, 6’, Francja, 2018

“Obon”, reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann), 15’, Niemcy, 2018

“Popraw włosy, Oliver” / “Keep Your Hair On, Oliver”, reż. Armelle Mercat, 12’, Francja, 2017

“Weź królika” / “Take Rabbit”, reż. Peter Peake, 15’, Wielka Brytania, 2017

“W oka mgnieniu” / “Augenblicke – a Blink of an Eye”, reż. Kiana Naghshineh, 4’, Niemcy, 2018


  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 27 maja – 3 czerwca 2018 roku.

Źródło oraz fot.: Krakowski Festiwal Filmowy

Write a Review

Opublikowane przez

Mateusz Cyra

Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.  

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *