Patronat

utracony dar słonej krwi 0

Na czym straciła ludzkość? – Alistair MacLeod – „Utracony dar słonej krwi” WYNIKI KONKURSU

Jakiś czas temu zakończyliśmy konkurs, w którym mogliście wygrać trzy egzemplarze zbioru opowiadań Alistaira MacLeoda Utracony dar słonej krwi, który objęliśmy patronatem medialnym. W tym miejscu wypada najpierw przeprosić, że musieliście tyle czekać na ogłoszenie wyników – okres wakacyjny dał nam się we znaki i tym sposobem mamy kilka dni opóźnienia. Na szczęście jest stare porzekadło mówiące, że lepiej późno niż wcale i w myśl tej zasady śpieszymy z ogłoszeniem dobrej nowiny dla zwycięzców!

Wilde Maus 0

Czarna komedia „Wilde Maus” w kinach od 28 lipca!

Wilde Maus to rewelacyjna czarna komedia o krytyku muzycznym, który po utracie pracy planuje bezlitosną zemstę na byłym szefie. Film pokazywany był w konkursie głównym tegorocznego MFF w Berlinie, gdzie został uznany przez krytyków za jedno z największych odkryć. Polskim dystrybutorem jest Aurora Films, natomiast Głos Kultury objął film patronatem medialnym. 

Niezwykle zwykła opowieść o pewnym mężczyźnie 0

Niezwykle zwykłe – Hannes Holm – „Mężczyzna imieniem Ove” [recenzja]

Ilu z nas spotkało kiedyś osobę, która przy pierwszym poznaniu wcale nie zachęcało do dalszego zacieśniania więzi? Ilu z nas ma sąsiada, który daje się pozostałym mieszkańcom we znaki, bo czepia się wszystkiego i jest niemiły dla innych? I w końcu ilu z nas zaryzykowało kiedyś danie szansy takiej osobie, podejście do niej, po prostu, jak do człowieka? Domyślam się, że wśród czytających ten tekst po dwóch pierwszych pytaniach na pewno ktoś mógłby powiedzieć „no, ja”. Nie zamierzam Was przekonywać do zmiany swojego podejścia, ale tym tekstem chciałabym zachęcić do obejrzenia filmu Mężczyzna imieniem Ove, abyście mogli się przekonać, co by się stało, gdyby jeden raz postąpić inaczej, i że nie wszystko jest tak proste, jak wygląda na pierwszy rzut oka.

Aquarius 0

Więcej niż ściany i dach – Kleber Mendonça Filho -„Aquarius” [recenzja]

Moses Sweetland z powieści Michaela Crummeya toczył podobną walkę. Sam przeciw wszystkim, wbrew rozsądkowi, zachętom, błaganiom; na przekór groźbom, samotności, odrzuceniu. Powieść Sweetland i film Aquarius poruszają ten sam temat, choć robią to w sposób kompletnie od siebie różny. I nie chodzi wcale o to, że jedno wykorzystuje do tego literaturę, a drugie film, lecz o to, że twórcy tych dzieł posługują się innymi emocjonalnymi i fabularnymi środkami wyrazu, choć u obu – kanadyjskiego pisarza i brazylijskiego reżysera – otrzymujemy w efekcie niesamowicie wyraziste i zapadające w pamięć postaci. Clara, główna bohaterka brazyliskiej produkcji, w którą wciela się bodaj najbardziej znana brazylijska aktorka, Sonia Braga, dominuje na ekranie w sposób przyciągający uwagę, bezpośredni, bezpardonowy i fascynujący. Aquarius to popis dojrzałej, doświadczonej aktorki, która gra równie doświadczoną przez życie kobietę. Kleber Mendonça Filho stworzył film, który opowiada przede wszystkim o walce o to, co dla nas najważniejsze, co nas określa i przypomina nam, kim jesteśmy, dlaczego tacy się staliśmy i jakie bitwy musieliśmy wygrać, by znaleźć się właśnie tutaj. I podobnie jak kiedyś powieść Sweetland Głos Kultury objął patronatem medialnym, tak również film Aquarius wzięliśmy pod patronackie skrzydła.

0

Halfway Festival – spotkajmy się w połowie drogi – dzień trzeci [relacja]

23 czerwca rozpoczął się trzydniowy Halfway Festival – fantastyczne święto muzyki alternatywnej, które gromadzi znakomitych, nieoczywistych artystów i równie niebanalną publiczność; festiwal dla osób, które lubią poszukiwać – ambitnych, ciekawych i świadomych odbiorców kultury; wydarzenie skupiające się głównie na dwóch nurtach – songwriterskim i folkowym, które wciąż są doskonałym polem do odkrywania nowych, nieznanych jeszcze artystów bądź muzyków popularnych tylko w konkretnych krajach. Zdecydowanie jest w czym wybierać i czym się zachwycać, ponieważ na malowniczych terenach kameralnej imprezy muzycznej panuje niesamowity klimat i nie istnieją bariery między artystami a publicznością. Cieszymy się niezmiernie, że Głos Kultury objął wydarzenie patronatem medialnym.