Piotr Saul

Piotra Saula zabawy z obrazem – Piotr Saul – „Obrazy stereo”

W sobotę 12 marca, w nowej przestrzeni wystawienniczej Galeria Otwarta, odbył się wernisaż tymczasowej prezentacji prac wrocławskiego artysty Piotra Saula. Obrazy stereo to pierwsza w tym roku wystawa tego niezwykle aktywnego twórcy, który w samym tylko 2015 roku wziął udział w dziesięciu prezentacjach, zarówno grupowych jak i indywidualnych.

Plakat wystawy, zestawiający ze sobą dwie charakterystyczne prace Saula zatytułowane Grumpy Cat (2016) oraz Dziecko ufoludka (2013), trafnie odzwierciedlał specyfikę twórczości młodego malarza, która bazuje na zapożyczaniu, samplowaniu, multiplikowaniu i miksowaniu nie tylko elementów z różnych obszarów kultury, ale także odmiennych technik i estetyk. W sztuce artysty – pracującego obecnie na stanowisku asystenta w pracowni Krzysztofa Skarbka na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych – na porządku dziennym jest przetwarzanie wizerunków znanych z kultury masowej oraz łączenie ich z motywami wyciągniętymi z jego prywatnego  imaginarium. Stąd wizerunek wykrzywionej twarzy Yao Minga znanej z internetowych memów pojawia się na t-shircie, w który ubrany jest Zrzędliwy Kot, sam będący zresztą cytatem wyrwanym z cyberprzestrzeni nawiązującym do amerykańskiej kotki znanej jako Grumpy Cat.

Piotr Saul 2

Co ciekawe, ulubione twórcze taktyki Saula są o tyle uzasadnione, iż poza tradycyjnymi gatunkami artystycznymi, wyrastają przede wszystkim z dziedzin takich jak beatbox, electro boogie czy graffiti. Saul będąc zdeklarowanym malarzem, nie zapomina o tych obszarach popkultury, które przez lata kształtowały jego podejście do sztuki. Tworzone przez niego obrazy, nawet jeśli pozostają w duchu neoekspresjonizmu i popartu, charakteryzują się dużą dawką spontaniczności, twórczej swobody i poczucia humoru – elementów kojarzonych raczej z obszarami kultury niezależnej niż tzw. sztuką wysoką. Dlatego właśnie postać Saula jest o tyle ciekawa, że będąc malarzem z wykształcenia, cały czas powraca do motywów mniej zobowiązujących, próbując przenosić niedocenianie do tej pory zjawiska kulturowe w obszar sztuki.

`

Kiedy w 2015 roku wraz z Krzysztofem Skarbkiem brał udział w wystawie Nasz kosmos zorganizowanej w Galerii Entropia, zaprosił on do udziału grupę studentów, z którymi wspólnie stworzyli wielkoformatowe panele wypełnione kakofonicznymi obrazami – tytułowym malarskim kosmosem. W tym samym roku Saul wraz z grafficiarzem znanym pod pseudonimem Vogel, z którym współdzieli przestrzeń swojej pracowni, zorganizował pokaz prac we wrocławskim Browarze Mieszczańskim, a chwilę później podczas wernisażu wystawy Take Care w warszawskiej Galerii Kuratorium zaprosił muzyków z Tempus Fantasy, aby koncertem zainaugurowali otwarcie wystawy. Jeszcze w tym roku we wrocławskiej niezależnej Galerii Stukotów – będącej projektem towarzyszącym klubowi Pralnia – zebrał kilka swoich nowych realizacji, które stanowiły tło dla większej ekspozycji prac zaprzyjaźnionych z Saulem artystów. Dodatkowa działalność malarza, angażującego się w promocję młodej sztuki, świadczy nie tylko o jego niebywałym entuzjazmie, ale przede wszystkim o odrzuceniu przez niego przypisywanej artystom roli zarozumiałego pyszałka, bezkrytycznie zapatrzonego w swoją twórczość. Saul – który od niedawna jest także nauczycielem – wydaje się cenić przede wszystkim możliwość podejmowania dialogu i współpracy z innymi artystami. Malarz wychodzi bowiem z założenia, że proponowany przez niego etos kolektywnej pracy – szczególnie w murach akademii – stanowi dzisiaj lepsze, dużo bardziej ciekawe i satysfakcjonujące rozwiązanie niż archaiczny model działalności skupiony na tworzeniu w samotności.

Piotr Saul 4

Wystawa Obrazy stereo trwa do 30 kwietnia w Galerii Otwartej we Wrocławiu

Fot.: Katarzyna Bagińska

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *