Odbywający się zawsze późną jesienią w listopadzie azjatycki festiwal filmowy pod kulinarnie brzmiącą nazwą Pięć Smaków jest jedyną imprezą promującą w Polsce kino z Dalekiego Wschodu, w mniejszym zaś stopniu z Azji Południowej. W naturalny sposób najsilniej są tam reprezentowane kinematografie: japońska i chińska (także w jej odmianach: hongkońskiej oraz tajwańskiej). W tym roku pewna nadreprezentacja dotyczy kina z Korei Południowej, co jest oczywiście wynikiem niespodziewanego i historycznego sukcesu filmu Parasite (na co wskazuje zresztą sama nazwa sekcji, tj. Parasites). Drugim regionem, który będzie dość często gościł na waszych (małych) ekranach jest HongKong. Co prawda temat globalnej pandemii przykrył nieco wątek antyrządowych demonstracji w tym mieście, to jednak organizatorzy festiwalu uznali, że jest to na tyle istotne zagadnienie, by poświęcić mu osobny przegląd filtrując obraz HongKongu przez pryzmat kina.
To pierwsza edycja imprezy, która odbywa się w całości online, a przyczyn tego stanu rzeczy chyba nie muszę wskazywać. Potraktujmy je zatem jako fakt notoryjny. Co więcej, nigdy nawet w części nie odbywał się w tej formule. Pięć Smaków zawsze bowiem stawiało na bezpośrednią interakcję z widzami, zaś istotnym elementem składowym programu festiwalu była warstwa edukacyjna, która poprzez rozliczne wykłady, warsztaty, spotkania i mistrzowskie masterclassy definiowała egzotyczny kontekst wydarzenia, zresztą nie tylko odnośnie do kina, ale kultury krajów azjatyckich w szerokim tego słowa znaczeniu. Jest to zatem eksperyment, choć mam nadzieję, że stanowiący wyjątek od reguły, a nie standard. Organizatorzy postarali się jednak, aby agenda festiwalu wyglądała niezwykle atrakcyjnie. Absolutnym nowym jest przegląd krótkometrażowych obrazów zrealizowanych w formacie VR. Istotnie, intymność tego doświadczenia, polegającego przecież na indywidualnym zakładaniu gogli z nośnikiem na oczy, nie wymaga medium kina i może być ono realizowane z powodzeniem w warunkach domowych, które są zresztą w tym zakresie może nawet bardziej adekwatne.
Mam wrażenie, że sekcja Kino ze smakiem jest wynikiem pewnego zdystansowanego i ironicznego podejścia programerów imprezy do samej zdalnej formuły. Tematyka kulinarna obecna w prezentowanych w tymże przeglądzie obrazach sama domaga się bowiem gastronomicznego suplementu, który nie może być przecież doświadczony z sposób zdalny. Niemniej jednak waszej uwadze nie może umknąć Jadłodajnia pod Mewą, która jest próbą mariażu stylistyk japońskiej i fińskiej (w ujęciu jednego z moich ulubionych twórców, tj. Aki Kaurismaki). Odnośnie zaś wspomnianego przeglądu odnoszącego się do wspoółczesnego portretu Hong-Kongu, to w tym miejscu warto obejrzeć obraz Suk suk dotykający zjawisko niezwykle rzadko podnoszone w kinie azjatyckim, a mianowicie LGBT i to dotyczący mężczyzn wchodzących powoli w smugę cienia. Nie można też pominąć koreańskiego neo-noirowego thrillera pod symptomatycznym tytułem Bestie na krawędzi.
Oczywiście integralnym elementem każdoczesnej odsłony festiwalu jest konkurs Nowe Kino Azji. W tym roku w ofercie znalazł się horror Córka przeklętej ziemi w reżyseri Joko Anwara – najważniejszego twórcy indonezyjskiego kina gatunkowego (jego Słudzy diabła kilka lat temu pojawili się w regularnej dystrybucji kinowej w Polsce). Tak się jednak składa, że w 2020 r. filmowiec w trakcie Pięciu Smaków zaprezentuje dwa swoje filmy, bo oprócz przedmiotowego, także komiksowy Gundala. Mimo zatem ograniczeń, tegoroczna edycja zapowiada się niezwykle interesująco. Impreza potrwa dłużej, zaś w jej trakcie pokazanych zostanie więcej filmów. Niestety jednak na wspólny toast kieliszkiem japońskiej wybornej Choyi będziemy musieli jeszcze poczekać.
Radca prawny i politolog, hobbystycznie kinofil - miłośnik stołecznych kin studyjnych, w których ma swoje ulubione miejsca. Admirator festiwali filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem Millenium Docs Against Gravity, 5 Smaków, Afrykamery, Ukrainy. Festiwalu Filmowego.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.