afrykamera

21 grudnia startuje 15. AfryKamera

Tegoroczna edycja AfryKamery to kino artystyczne i gatunkowe, krótkie metraże, przegląd najlepiej przyjętych festiwalowych tytułów, a także spotkania z gośćmi i energetyczny, południowoafrykański koncert. W  programie znalazły się produkcje z całej Afryki: Wybrzeża Kości Słoniowej, Algierii, Senegalu, Sudanu, Gambii, Kenii czy Rwandy (w tym nagrodzona na Berlinale „Maria Panna Nilu”). 15. odsłona festiwalu odbędzie się w dniach 21-30 grudnia na platformie mojeekino.pl.

Organizatorzy AfryKamery zdecydowali się 21 grudnia udostępnić widzom wszystkie festiwalowe tytuły, które będzie można oglądać w dowolnym czasie.

Staraliśmy się jak najbardziej ułatwić widzom zapoznanie się z tegorocznym repertuarem – mówi Przemysław Stępień, dyrektor festiwalu. Format online to dla AfryKamery szansa na wyjście poza utarte schematy i na dotarcie do nowych widzów. Dla części z nich będzie to wręcz pierwszy szerszy kontakt z kinem z kontynentu.

Kino afrykańskie budzi coraz większe zainteresowanie międzynarodowych festiwali i krytyków filmowych. W tegorocznym repertuarze pojawią się filmy nagradzane na najważniejszych międzynarodowych imprezach filmowych, takich jak Berlinale, Sundance czy festiwal w Wenecji.

Jednym z nich jest film dokumentalny „Softie” w reżyserii Sama Soko, który miał premierę na tegorocznym Sundance. Z pozoru typowy film o losie aktywisty, który postanowił zostać politykiem w szczerej nadziei, że uda mu się coś zmienić w swoim kraju, „Softie” to w istocie wielowymiarowe spojrzenie na esencję demokracji. Kenia od lat jest krajem o jednym z najwyższych wskaźników korupcji na świecie, w którym kolejni rządzący przejawiają pogardę dla ludzi i demokracji. Nagradzany dokument Sama Soko przedstawia postać Boniface’a Mwangi, który postanowił wystartować w wyborach do parlamentu w 2017 r., aby walczyć o prawa człowieka, równość i sprawiedliwość w swoim kraju. W filmie śledzimy zmagania Boniface’a, który bez żadnych środków, od zera stworzył partię i zbudował zespół, aby poprowadzić kampanię w kraju od lat nękanym przez niezwykle brutalne walki pomiędzy grupami etnicznymi. By walczyć o lepszą Kenię, był gotów poświęcić własne życie i rodzinę.

Softie, fot. materiały prasowe

Kino afrykańskie jest tak samo niejednolite jak cały kontynent, różnorodne, eklektyczne i bogate. Na tegorocznym festiwalu widzowie będą mieli okazję zobaczyć angolski film „Klimatyzacja”, który związany jest z nurtem realizmu magicznego, charakterystycznym dla kina z Mozambiku i Angoli.

W Luandzie dochodzi do coraz częstszych awarii klimatyzacji w budynkach i dziwnych wypadków, w których klimatyzatory spadają na ulice, powodując śmierć ludzi czy niszcząc auta. Nikt nie potrafi ich naprawić, a miasto wypełnia się zepsutym sprzętem. Senny i deliryczny film zabiera nas w podróż po piętrach i korytarzach kolonialnego budynku, po ulicach i zakamarkach Luandy, w których naszymi przewodnikami są ochroniarz Matecado i gosposia Zezinha. Towarzyszy im znakomita muzyka oddająca duszny klimat miasta oraz pragnienia i wspomnienia jego mieszkańców.

Klimatyzacja, fot. materiały prasowe

W programie zwyczajowo nie zabraknie polskiego punktu widzenia na Afrykę i czarną kulturę, który zostanie zaprezentowany w bloku krótkich metraży „W polskim obiektywie”. W jego skład wszedł film Małgorzaty Juszczak „Kiedy zabraknie ryb”, który rzuca światło na prawdziwe konsekwencje globalizacji i na to, jak bogate kraje czerpią zyski z zagrożonych regionów. Gambia to kraj o powierzchni jedenastu tysięcy kilometrów kwadratowych i dwóch milionach ludności żyjącej przede wszystkim z rybołówstwa, w którym chińskie fabryki mączki rybnej zagrażają życiu i zdrowiu jego mieszkańców i mieszkanek. Małgorzata Juszczak w swym dokumencie pokazuje, jakie skutki dla Gambijczyków ma działalność chińskich fabryk, które uciekając się często do nielegalnych metod, pozyskują na ogromną skalę ryby z przeznaczeniem na pokarm dla zwierząt w Chinach i krajach Unii Europejskiej. Efektem ich obecności jest pogłębiające się ubóstwo, wzrost cen ryb w całej Gambii, znaczące zmniejszenie populacji ryb i zanikanie niektórych gatunków, niszczenie wybrzeża, rozdzielanie rodzin i zwiększenie migracji Gambijczyków.

Poza najnowszymi filmami z kontynentu pokazywanymi na platformie mojeekino.pl, widzowie festiwalu będą mogli obejrzeć dodatkowe 10 tytułów z archiwów AfryKamery. Wśród nich znakomity dokument „Liyana” (zwycięzca ubiegłorocznej edycji festiwalu) czy film dokumentalny „Odgłosy masek”, który przedstawia historię tajemniczego tańca Mapiko. Dla ludu Makonde zamieszkującego Mozambik taniec w maskach Mapiko od zawsze był ważnym elementem jednoczącym ludzi, przedstawiającym historię tego kraju, narzędziem walki z kolonializmem oraz tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Najlepszy tancerz Mapiko – Atanásio Cosme Nyusi zabiera nas w podróż po przeszłym i teraźniejszym Mozambiku, opowiada historię tej niezwykle efektownej tradycji tańca w tajemniczych maskach i strojach, w której świat realny przenika się ze światem wierzeń, a także stara się przekazać swoją wiedzę o tej wyjątkowej formie sztuki, łączącej muzykę i poezję, swemu synowi.

Odgłosy masek, fot. materiały prasowe

Temat tańca w Afryce jest poruszany również w innych filmach z tegorocznego repertuaru w sekcji Africa Moving. Organizatorzy  pokazują jego różnorodne aspekty poprzez bogaty wybór produkcji z różnych obszarów kontynentu: Republiki Południowej Afryki, Agnoli, Mozambiku czy Maroka.

Pomimo obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, organizatorzy festiwalu przygotowali też muzyczną niespodziankę. 21 grudnia w formie online, na otwarciu tegorocznej edycji wydarzenia, dla widzów festiwalu zagra południowoafrykański zespół Placeholder.  To połączenie zarówno czterech pokoleń, jak i muzycznych żywiołów z RPA. Członkowie grupy zdradzają, że ich muzyka to fuzja różnych gatunków, czyli mieszanka jazzu, electro i hip-hopu, która porwie do tańca oraz wzbudzi wiele pozytywnych emocji, ale też zadowoli świadomych i wymagających słuchaczy.

Placeholder, fot. materiały prasowe

Organizatorzy AfryKamery chcą umożliwić widzom poznanie twórców poprzez zorganizowanie rozmów i spotkań online towarzyszących programowi 15. edycji wydarzenia. Gościem festiwalu będzie między innymi Małgorzata Juszczak, reżyserka filmu „Kiedy zabraknie ryb”, a także dziennikarka, reżyserka filmów dokumentalnych, fotografka i tłumaczka. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na prawach człowieka, sprawach społecznych i kwestiach dotyczących migracji.

W trakcie trwania wydarzenia odbędzie się również kilka paneli dyskusyjnych o kinie, a także spotkanie o tematyce ekologicznej czy rozmowa dotycząca kwestii integracji Afrykanów mieszkających w Polsce.

Więcej informacji na temat festiwalu znajduje się na stronie www.afrykamera.pl.

afrykamera

Write a Review

Opublikowane przez

Mateusz Cyra

Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.  

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *