Nigdy nie byłem jakimś szczególnym admiratorem talentu Pedra Almodovara. W szczególności irytowała mnie ta maniera – kanon formy filmowej, od którego twórca nie odstępuje ani o jotę. W kinie nie sprawia mi przyjemności odnajdywanie w kolejnych dziełach określonego reżysera znanego i rozpoznawalnego kodu. Obecny na ekranach polskich kin Ludzki głos jest jednak pod wieloma względami obrazem zaskakującym, choć z drugiej strony stanowi kontynuację utartych schematów stosowanych przez Hiszpana. Już sam fakt, że jest to anglojęzyczny debiut w twórczości Almodovara, tak zakorzenionego w kulturze iberyjskiej, stanowi pewne novum, choć jest to zabieg sprytnie bałamutny. Mamy bowiem do czynienia z krótkometrażową etiudą trwającą ledwie około pół godziny, jedyną zaś osobą, która deklamuje kwestie w języku angielskim, jest Tilda Swinton. Aktorka, znana do tej pory z filmów między innymi Luki Guadagnino i Jima Jarmusha, debiutuje w fabule jednego z najbardziej uznanych twórców współczesnego kina europejskiego, a fakt, iż ma to miejsce tak późno, jest już sam w sobie zaskakujący.
Nowatorska jest już sama formuła dystrybucji. Trudno byłoby bowiem zwabić widza do kina na zaledwie półgodzinny seans, dlatego też obraz ten prezentowany jest wraz z długim (notabene dłuższym zresztą od samego filmu) wywiadem z Almodovarem i Swinton opisującymi szczególne okoliczności powstania tego unikatowego obrazu, na co wpływ miała – tutaj kolejny truizm – trwająca pandemia, albowiem tytuł ów został zrealizowany latem ubiegłego roku, by następnie zaprezentowano go na festiwalu w Wenecji. Może zatem całość uchodzić za interludium między poważniejszymi projektami realizowanymi przez artystów w dobie powszechnej izolacji (skądinąd cała akcja ma miejsce właściwie na jednym planie obejmującym konkretne mieszkanie, co konweniuje z globalnymi nastrojami i zachowaniami), ale też można odczytywać ten utwór w kategoriach nowoczesnej próby recepcji starej sztuki Jeana Cocteau w realiach triumfującego feminizmu, a to wszystko przy użyciu Almodovarowskiego instrumentarium, gdzie w rezultacie Ludzki głos upodabnia się do szeregu jego poprzednich dokonań (ze szczególnym uwzględnieniem filmu Kobiety na skraju załamania nerwowego).
W szerszym zaś kontekście, tak co do meritum, ta miniatura opisująca jeden wieczór, w którym zdradzona kobieta odbywa ostatnią rozmowę telefoniczną ze swym kochankiem, wpisuje się w szereg filmowych dokonań różnej proweniencji twórców czyniących z motywu rozmowy via telefon swoisty subgatunek, gdzie tego typu monodram wykonywany przez jednego aktora, staje się tak formą filmową, jak i osią fabularną całej narracji (vide takie przypadki, jak Locke czy Winni). Nie sposób przy tym nie nawiązać do charakterystycznego języka Almodovarowskiego (jak nazywa reżyserską manierę w trakcie rzeczonego wywiadu Tilda Swinton), a zatem całego tego sztucznego i zamierzenie kiczowatego decorum scenograficzno-kostiumowego, czyniącego ze skromnego jednak widowiska mieniącą się rozmaitymi barwami festiwal motywów. Wrażenie owej sztuczności jest zresztą wzmocnione ostentacyjną umownością planu filmowego, z którego często kamera wychodzi, ukazując oczom widza mury atelier (podobny zabieg, jak w Dogville Larsa von Triera). Tak oto prawda autentycznych przeżyć kobiety, w których portretowaniu Almodovar zawsze był mistrzem, zderza się ze świadomą fikcją ekranu.
Radca prawny i politolog, hobbystycznie kinofil - miłośnik stołecznych kin studyjnych, w których ma swoje ulubione miejsca. Admirator festiwali filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem Millenium Docs Against Gravity, 5 Smaków, Afrykamery, Ukrainy. Festiwalu Filmowego.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.