Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem. Storytel Polska zamierza to zmienić.
Nikt do tej pory nie badał zjawiska podcastów w Polsce. Dlatego wyniki pierwszego takiego badania* warto porównać z zachodnimi trendami. Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska w październiku tego roku znajomość samego terminu „podcast” zadeklarowała niespełna połowa internautów w wieku 19-49 (45%). W USA w 2018 roku świadomość zjawiska jest już znacznie większa (63% w 2018r. vs 45% w 20011 r., The Podcast Consumer 2018, Edison Research).
Co piąty polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że użytkownicy podcastów to w Polsce dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych podcastów słucha już co czwarty Amerykanin w wieku 12+ (73 mln według danych Edison Research).
Podcasty po polsku
Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do osłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. Może dotyczyć rozwoju osobistego, sportu, dzielenia się wiedzą w zakresie prowadzenia biznesu, wychowania dzieci czy nauki języka. W tematyce nie ma ograniczeń. Według Wikipedii początki podcastingu sięgają 2000 roku, a w Polsce zjawisko pojawiło się w roku 2005.
Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że dziś w Polsce podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%). Po podcasty sięgają częściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 19-29 (wśród nich już co czwarty internauta deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów). Podcasty są bardziej popularne także wśród mieszkańców dużych i średnich miast.
Podcasty w Storytel
Podcasty to nowy format, który już wkrótce będzie dostępny dla użytkowników aplikacji Storytel, obok kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio.
Podcasty Storytel to cykl audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i lifestylowe rozmowy Samar Khanafer i Michała Rejenta, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast podróżniczy Sławka Makaruka i kobiecy głos grupy Gerlsy. Uruchomimy na początek 10 podcastów, ale na tym nie poprzestaniemy. Badamy rynek i potrzeby konsumentów. Stawiamy na nową jakość i budowanie rozpoznawalności kategorii podcastów w Polsce. Wierzymy, że ta krótsza forma trafi do nowych odbiorców, którzy docenią możliwość streamingu różnych formatów audio w jednej aplikacji.
-mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.
W Storytel Podcast usłyszymy: Witolda Jurasza (polityka); Kamila Śmiałkowskiego (kultura); Sławka Makaruka (podróże); Jakuba Bączka (rozwój osobisty); Samar Khanafer i Michała Rejenta (lifestyle); Gerlsy – Olgę Bołądź, Magdalenę Lamparską, Julitę Olszewską i Jowitę Radzińską (lifestyle); Dorotę Sumińską (zwierzęta), Agnieszkę Bolikowską (języki obce); Agnieszkę Stein (parenting) oraz Figlaki – Martę Krajewską i Kasię Błędowską (podcast dla dzieci).
Firma zapowiada szeroką promocję nowego formatu od początku 2019 roku. Tymczasem, we współpracy z Nielsen, Storytel Polska realizuje kolejny etap badań o podcastach. Wkrótce dowiemy się więcej o doświadczeniach Polaków z podcastami. Jakich podcastów słuchają i dlaczego? Czy wybierają polskie czy zagraniczne audycje? Gdzie słuchają, od kiedy, jak często itd. Pełne badania zostaną upublicznione w styczniu.
*Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI na grupie reprezentatywnej internautów (n=1023), w wieku 19-49 lat, w październiku 2018 roku.
Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.