Maria królowa Szkotów
Maria królowa Szkotów

Różnorodność – tak jednym słowem można by opisać premiery, które wkroczą do polskich kin już jutro. Wśród propozycji na nadchodzące dni mamy bowiem zarówno biograficzny dramat historyczny, opowiadający o Marii Stuart (nominowany do Oscarów w dwóch kategoriach); kontynuację polskiej komedii sprzed trzydziestu lat, która niemal co roku, niczym Kevin sam w domu, gości na ekranach polskich telewizorów – tyle że w święta Wielkanocne; opowieść, objętą przez Głos Kultury patronatem medialnym, o odkrywaniu własnej tożsamości i seksualności, a także próbie akceptacji własnego ja; dramat poruszający wciąż aktualną problematykę rasizmu; familijną produkcję z uroczym czworonogiem w roli głównej; przepiękną wizualnie produkcję, której akcja rozgrywa się na terenie surowej tundry; mocny kryminał oparty na podstawie powieści; a także dramat psychologiczny, który zafunduje widzowi niełatwe emocje. Musicie więc przyznać, że gatunkowo i fabularnie jest w czym wybierać. Znajdzie się coś zarówno dla tych, którzy lubią dreszczyk emocji, jak i dla tych, którzy cenią kino spokojne i kameralne. A ci, którzy za punkt honoru stawiają sobie obejrzenie wszystkich nominowanych do Oscarów produkcji, przed Galą, również będą mieli na czym zawiesić oko. Jeśli nie umiecie się zdecydować – sprawdźcie poniższe opisy; być może naszym redaktorom uda się zachęcić Was do wypadu do kina, jeśli jeszcze tego nie planowaliście.


Maria, królowa Szkotów (Mary Queen of Scots) – reż. Josie Rourke

Wielka Brytania | Biograficzny, Dramat historyczny

Pierwszą propozycją kinową na nadchodzący tydzień jest oparty na wydarzeniach historycznych dramat, opowiadający jeden z bardziej burzliwych wątków w historii Anglii i Szkocji. Maria, królowa Szkotów to, jak sam tytuł wskazuje, film poświęcony Marii Stuart, która w młodym wieku została najpierw królową Francji, a po śmierci swojego męża – króla, powróciła do ojczystego kraju, gdzie objęła tron Szkocji. Problem tkwił jednak w tym, że zarówno Szkocja, jak i Anglia były wtedy pod panowaniem siostry Marii – królowej Elżbiety I. Konflikt i rywalizacja pomiędzy kobietami stanowi główną oś fabuły filmu Josie Rourke (początkującej reżyserki, dla której może to być krok w kierunku udanej kariery). Jest to historia pełna spisków, zdrady i wojny dwóch kobiet w brutalnym świecie mężczyzn. Ale przede wszystkim to spektakl dwóch aktorek nominowanych w zeszłym roku do Oscara – Saoirse Ronan (Lady Bird), która wciela się w tytułową rolę Marii Stuart, oraz zupełnie niepodobnej do siebie Margot Robbie (Jestem najlepsza. Ja, Tonya) wcielającej się w królową Elżbietę I (dołączając do zaszczytnego grona aktorek – m.in. Judi Dench, Helen Mirren, Cate Blanchett – odtwarzających tę słynną postać historyczną). W pozostałych rolach zobaczymy także Davida Tennanta (Jessica Jones) i Guy’a Pearce’a (Geniusz). Główne aktorki w tym roku co prawda nie zostały wytypowane przez Akademię wśród tegorocznych nominacji do Oscara, ale Marię, królową Szkotów doceniono w kategoriach najlepszych kostiumów i charakteryzacji.

Maria, królowa Szkotów – zwiastun


Miszmasz czyli Kogel Mogel 3 – reż. Kordian Piwowarski

Polska | Komedia obyczajowa

Weź jajo kurze, wbij do szklanki, zasyp cukrem, energicznie mieszaj, aż zrobi się ubita piana… Co? Że salmonella? A, nie, to nie to. Jeszcze raz: weź obejrzyj dwie kultowe polskie komedie – Kogel Mogel oraz jej kontynuację, Galimatias czyli Kogel Mogel II (nie powinno to być trudne, filmy te lecą w telewizji w każde święta Wielkanocne), następnie dodaj trzydzieści lat i zrób część trzecią, na którą nikt nie czekał. Z tego przepisu zdecydował się skorzystać Kordian Piwowarski (Baczyński), który postanowił pokazać nam, co stało się z Kasią, niesfornym Piotrusiem i rodziną Wolańskich po upływie trzech dekad. Swoje role powtórzyli niemal wszyscy oryginalni aktorzy (a przynajmniej ci jeszcze żyjący), na ekranie zobaczymy więc po raz kolejny Grażynę Błęcką-Kolską, Ewę Kasprzyk czy Zdzisława Wardejna. Natomiast w rolę dorosłego Piotrusia wcielił się Maciej Zakościelny. Fabuła trzeciego Kogla Mogla przedstawia się w następujący sposób: Kasia (Grażyna Błęcka-Kolska) w dalszym ciągu mieszka we wsi Brzózki. Życie upływa jej spokojnie, nie licząc oganiania się od zalotów Staszka Kolasy (Jerzy Rogalski). Pewnego dnia, z zagranicy powraca syn Kasi – Marcin (Nikodem Rozbicki), który od razu wpada na pomysł nowego biznesu. Stara, nieużywana stodoła zostaje przekształcona w wiejską dyskotekę, która tak naprawdę jest tylko przykrywką dla olbrzymiej hodowli marihuany. W międzyczasie w Warszawie rodzina Wolańskich przeżywa kryzys – Barbara (Ewa Kasprzyk) zdobyła sławę jako sekstrenerka, która wydała dość kontrowersyjną książkę. Całe zamieszanie z tym związane sprawia, że profesor Wolański (Zdzisław Wardejn), razem z córką, Agnieszką (Aleksandra Hamkało), wyprowadzają się z domu i jadą na poszukiwanie Piotrusia (Maciej Zakościelny), który aktualnie wiedzie dostatnie życie z o wiele starszą małżonką, Marleną (Katarzyna Skrzynecka). Następnie cała ekipa wyrusza w podróż, która ostatecznie doprowadza ich prosto do Brzózek. Czy ten odmrożony po trzydziestu latach kogel mogel okaże się zjadliwym deserem, czy też może rzeczywiście sprawi, że nabawimy się salmonelli? Okaże się w kinie.

MISZMASZ CZYLI KOGEL MOGEL 3 – oficjalny zwiastun


Złe wychowanie Cameron Post (The Miseducation of Cameron Post) – reż. Desiree Akhavan

USA | Dramat

Lata 90., Montana. Nastoletnia Cameron Post w bardzo złym momencie zaczyna odkrywać swój homoseksualizm. Po tym, jak jej rodzice zginęli, wychowaniem dziewczyny zajmują się konserwatywne, ciotka i babcia. Kiedy jej chłopak nakrywa Cameron na całowaniu się z najlepszą przyjaciółką, a informacja ta dociera do opiekunów, ci od razu postanawiają umieścić ją w religijnym ośrodku, zajmującym się nawracaniem młodzieży na jedyną słuszną drogę (jeśli w zwiastunie filmu widzimy chłopaka, który deklaruje, że zdał sobie sprawę, iż masturbacja to grzech i przestał to robić, możemy się spodziewać skali religijnego absurdu). Na miejscu, oprócz surowych prowadzących, poznaje również inne homoseksualne osoby – Adama i Jane Fondę, z którymi się zaprzyjaźnia.

„Co, jeśli nie możesz stać się jeszcze lepszym?”. Film Desiree Akhavan, mimo trudnego tematu, chce być obrazem ciepłym i przynoszącym pozytywne emocje (podobnie jak książka autorstwa Emily M. Danforth, której produkcja jest ekranizacją). Z jednej strony całość skupia się na osobistej historii głównej bohaterki, granej przez Chloë Grace Moretz, z drugiej jest historią uniwersalną, poruszającą takie tematy jak samoakceptacja, stygmatyzacja czy przyjaźń. Głos Kultury objął Złe wychowanie Cameron Post patronatem medialnym, więc już dziś możecie przeczytać naszą recenzję – tutaj.

Złe wychowanie Cameron Post zwiastun PL


Nienawiść, którą dajesz (The Hate U Give) – reż. George Tillman Jr.

USA | Dramat, Kryminał

Nienawiść, którą dajesz, to kolejny w tym tygodniu film, będący ekranizacją książki – w tym wypadku, głośnej powieści i bestsellera “New York Timesa” o tym samym tytule (wydanej w 2017), autorstwa Angie Thomas. Główna bohaterka, czarnoskóra, szesnastoletnia Starr Carter (Amandla Stenberg), dorasta w biednej i niebezpiecznej, zamieszkującej głównie przez Afroamerykanów, dzielnicy Garden Heights. Uczęszcza jednak do elitarnej, prywatnej szkoły na przedmieściach, ma więc opinię tej, która “trzyma z białasami”. Są to jednak żarty i Starr czuje się dobrze w obu światach, których zresztą nie chce w ten sposób dzielić. Wszystko zmienia się jednej nocy, kiedy jest ona świadkiem bezzasadnego zastrzelenia swojego przyjaciela z dzieciństwa przez białego policjanta podczas rutynowej kontroli samochodu. W Garden Heights wybuchają zamieszki, a Starr musi opowiedzieć się po którejś stronie.

Mówiąc szczerze, zwiastun zupełnie mnie nie zaciekawił. Mam wrażenie, że temat rasizmu w Ameryce jest już totalnie przewałkowany i powiedziano na jego temat bardzo dużo i w bardziej wyszukany sposób. Niemniej to, że film jest ekranizacją książki, która odbiła się szerokim echem, może sprawić, że wizyta w kinie nie będzie czasem straconym. W tym wypadku zwiastun nie pokazuje jednak, w jaki sposób rozwinie się fabuła i czy faktycznie film – w którym po strzałach policjanta, widzimy głównie burzliwe protesty Afroamerykanów (z którymi oprócz policji musi radzić sobie gwardia narodowa), oraz oskarżenia o rasizm w kierunku białych – będzie w stanie poruszyć problem w sposób niejednowymiarowy i wartościowy.

Nienawiść, którą dajesz | Zwiastun [#1] | 2019


O psie, który wrócił do domu (A Dog’s Way Home) – reż. Charles Martin Smith

USA | Familijny

Kolejna propozycja na pierwszy rzut oka może wydawać się propozycją skierowaną przede wszystkim do najmłodszych widzów, jednak wystarczy obejrzeć zwiastun i już widać, że może to być film przyjemny i taki do obejrzenia całą rodziną.

Bella to pies. Uwielbia swoich właścicieli, a oni uwielbia ją. Życie Belli mija na typowo pieskich zajęciach – gryzieniu butów, gonieniu za piłką i wymuszaniu jedzenia metodą na słodkie oczy. Jako że Bella jest niezwykle uroczym stworzeniem, zwykle wymuszanie odnosi skutek. Oprócz tego Bella bardzo lubi gonić za wiewiórkami. Gdy pewnego dnia jakiś paskudny wiewiór pojawia się w oknie pokoju jej właściciela, ta postanawia za nim pobiec, co rozpoczyna jej wielką przygodę, podczas której wielokrotnie doświadczy uczucia strachu i zagubienia, ale również uprzejmości i dobroci. A wszystko to, aby wrócić do domu.

Nie zapowiada się nic wybitnego, ale sądzę, że na niedzielny seans z młodszymi widzami jak najbardziej się sprawdzi. Uroczy psiak, niebezpieczna przygoda i spora dawka emocji – to powinno sprawić, że seans będzie całkiem przyjemny.

O psie, który wrócił do domu – zwiastun


Kartoteka 64 (Journal 64) – reż. Christoffer Boe

Dania | Kryminał, Thriller

W zestawieniu premier przewidzianych na na nadchodzący tydzień dominują dramaty. To one stanowią połowę nowości, jednak obecne są tu również komedie, film familijny i thriller. I właśnie film tego gatunku mamy następny w kolejce do omówienia. Podczas remontu starej kamienicy w Kophenhadze robotnicy dokonują przerażającego odkrycia. Znajdują oni trzy zmumifikowane ciała siedzące wokół kuchennego stołu. Do rozwiązania zagadki ciał zostaje przydzielony detektyw Carl Mørck i jego asystent Assad. Podczas dochodzenia natrafiają na ślad, który prowadzi ich do niesławnej przed laty kliniki Sprogø zajmującej się sterylizacją problematycznych kobiet. Choć klinika przestała działać już dawno temu, to detektywi docierają do osób twierdzących, że te okrutne metody nadal są praktykowane.

Film jest ekranizacją książki o tym samym tytule, cieszącej się dobrymi opiniami. Zwiastun jest bardzo tajemniczy, jednak pomysł na fabułę wydaje mi się naprawdę ciekawy i oryginalny. Sam film zbiera nie najgorsze recenzje, dostał też 10 nominacji do nagrody Duńskiej Akademii Filmowej (praktycznie we wszystkich najważniejszych kategoriach) i sądzę, że widz nastawiony na ciekawą historię kryminalną nie wyjdzie z kina zawiedziony.

Kartoteka 64 / Journal 64 (2018) – Zwiastun PL


Ága – reż. Milko Lazarov

Francja, Niemcy, Bułgaria | Dramat

Ága przenosi nas na półtorej godziny w piękny, surowy klimat tundry, gdzie zimno przenika niemal do szpiku kości. Przypuszczam, że ta ambitna propozycja białoruskiego reżysera – Milko Lazarova – jest dla widza, który będzie czerpał przyjemność z majestatycznych kadrów i ascetycznej gry aktorskiej. Akcja francusko-niemiecko-bułgarskiej produkcji Ága rozgrywa się gdzieś na północy Jakucji, pośrodku niczego. To tutaj para staruszków, Sedna i Nanook, wiedzie niespieszny żywot w rytmie surowej przyrody i ciężkich prac. W ciągu przeżytych razem dekad wiele się zmieniło. Ich rytuałem staje się wieczorne opowiadanie sobie prastarych mitów. Okazuje się, że Nanook (Mikhail Aprosimov) i Sedna (Feodosia Ivanova) mają w sercu potężną zadrę. Wiele lat temu, w dość niejasnych okolicznościach, opuściła ich córka, tytułowa Ága (Galina Tikhonova). Zniknęła z życia, które staruszkowie znają, i ruszyła w zupełnie obcy świat. Do miasta – miejsca, gdzie prastare mity nie mają absolutnie prawa bytu. Wspomnienia ożywają wraz z przybyciem na odludzie młodego człowieka, który uważa, że poznał Ágę. Ta jakucka baśń z morałem otrzymała dwie nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Valladolid (nagroda specjalna i Złoty Kłos). Czy podbije serca polskich widzów? Naszą przedpremierową recenzję możecie przeczytać TUTAJ.

AGA w kinach od 25 stycznia I zwiastun


Samui Song (Mai Mee Samui Samrab Ter) – reż. Pen-Ek Ratanaruang

Niemcy, Norwegia, Tajlandia | Dramat

Toksyczne relacje damsko-męskie, niejednoznaczne potrzeby seksualne, mroczne zakamarki duszy, poszukiwanie religijnych uniesień i okrutna zbrodnia – o tym w skrócie jest Samui Song. Główna postać – Viyada (Laila Boonyasak) to trzydziestoletnia aktorka, która poza rolami silnych kobiet w filmach, ma do odegrania również przytłaczające ją role w życiu społecznym. Zwłaszcza w małżeństwie. Jej partnerem jest Jerome – rzeźbiarz, bogaty cudzoziemiec, który szuka sensu życia w sekcie i pozostaje pod silnym wpływem guru (tzw. „maestra”). Jerome (Stéphane Sednaoui) bez specjalnego wahania oddaje mu do dyspozycji swoją kobietę. To jest już dla Viyady za wiele. Kobieta musi znaleźć sposób, by uwolnić się z opresji, a nie będzie to łatwe. W filmie można dopatrzeć odniesień do Freuda, Hitchcocka, a nawet do Kubrickowskiej Mechanicznej pomarańczy. Ten thrilleryzujący dramat psychologiczny unika brutalnych scen przemocy, choć nie szczędzi odbiorcy trudnych emocji. Dodatkowo często wprowadza go w błąd, wplatając w fabułę fragmenty filmów, w których gra Viyada.

Samui Song to ciekawy obraz jednego z najważniejszych tajlandzkich reżyserów, Pen-Eka Ratanaruanga. Uważany za przedstawiciela azjatyckiej Nowej Fali Pen-Ek Ratanaruang zasłynął wcześniej m.in. z Ostatniego życia we wszechświecieNimfy.

Samui Song zwiastun PL


Fot.: United International Pictures Sp z o.o., Next Film, Aurora Films, Imperial – Cinepix, Kino Świat, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Pięć Smaków

TagiadaptacjaAfroamerykanieÁgaakceptacjaAleksandra HamkałoAmandla StenbergAmerykaAngie ThomasangliaAssadAurora FilmsBellabestsellerbialibiedabiograficznyCameron PostCarl MørckCharles Martin Smithchloe grace moretzChristoffer BoeCo jest graneDavid AsavanondDavid TennantDesiree Akhavandobroćdomdorastaniedramat obyczajowyduńska akademia filmowaekranizacjaElżbieta IEmily M. DanforthemocjeEwa KasprzykFeodosia IvanovaGalimatiasGalina TikhonovagettoGrażyna Błęcka-KolskaGuy PearcehistorycznyhomoseksualizmImperial - CinePixJakucjaJerzy RogalskiJosie RourkeKartoteka 64KasiaKatarzyna Skrzyneckakinokino azjatyckieKino Światkino tajskieklinikakobietykogel-mogelkomediakomediodramatkontynuacjaKopenhagaKordian PiwowarskiKrólowakryminałksiążkaktóry wrócił do domuLaila Boonyasaklata 90Maciej ZakościelnyMai Mee Samui Samrab TerMargot RobbieMaria królowa SzkotówMaria StuartMary Queen of ScotsMFF w ValladolidMikhail AprosimovMilko Lazarovmiszmasz czyli kogel-mogel 3MontanamłodzieżNanooknawrócenieNew York TimesNext FilmniebezpieczeństwoNienawiść którą dajeszNikodem RozbickiO psieobózpatronatPen-Ek RatanaruangPięć SmakówpiesPiotruśpolska komediapremiery kinoweprotestprzygodarasizmreligiarodzinaSamui SongSaoirse RonanSednaslamsySprogøStéphane SednaouisterylizacjaStowarzyszenie Nowe HoryzontystrachstygmatyzacjaSzkocjaTajlandiatajlandzkiterapiaThe Hate U GiveThe Miseducation of Cameron PostthrillertraileryUnited International Pictures Sp z o.o.uprzejmośćusaVithaya PansringarmViyadawiewiórkaWolańscyzagubienieZdzisław Wardejnzmumifikowane ciałazwiastunyzłe wychowanie cameron postZłoty Kłos