maiden
maiden

Druga dekada sierpnia nie obfituje w jakieś spektakularne premiery kinowe, a liczba ich, w porównaniu z dotychczasowymi piątkami, jest mizerna, bo obejmuje zaledwie cztery tytuły. Być może słabość ta wynika z wyczekiwania na najgłośniejszą premierę tego roku, jaką niewątpliwie będzie najnowszy obraz Quentina Tarantino, który z całą pewnością już na dniach przyciągnie do kin tłumy widzów. W tym skromnym zestawie mamy zatem kolejny już tego lata dokument (vide Świadkowie Putina, Diego, Cienie imperium, Pavarotti) zatytułowany Maiden, który tym razem nie jest poświęcony żadnej znaczącej postaci kultury i polityki, a przyobleczony został w konwencję dramatu sportowego. Nadto dystrybutor wprowadza na ekrany kolejny taśmowo produkowany horror, podpisywany przez Guillermo del Toro, tj. Upiorne opowieści po zmroku. Kino arthousowe jest reprezentowane przez obraz Głos pana, który jest ekranizacją prozy Stanisława Lema popełnioną przez znanego węgierskiego reżysera György Pálfiego, zaś ofertę dla dzieci dopełnia zapewne najbardziej spektakularna premiera tego tygodnia, czyli czwarta odsłona Disneyowskiego cyklu Toy story.


Maiden – reż. Alex Holmes

Wielka Brytania | Dokumentalny

Premiera, po której w nadchodzącym tygodniu spodziewam się najwięcej, mając na względzie nie tylko swoją afektację odnośnie do filmu dokumentalnego, ale też firmę Gutek Film, która zwykle daje rękojmię znakomitego kina. Zarazem jest to pierwszy tytuł, który wprost z agendy festiwalu Nowe Horyzonty trafia do regularnej dystrybucji, wziąwszy pod uwagę jednakże naturalne ograniczenia odnośnie do potencjalnego kręgu odbiorców. Sama tematyka filmu Maiden jest wyjątkowo niecodzienna i wskazuje raczej na branżowe przeglądy filmów żeglarskich, jednak zwiastun wskazuje na pełną pasji i napięcia opowieść. Otóż w 1989 r. grupa dziewczyn stworzyła pierwszą w historii żeńską załogę startującą w wyjątkowo prestiżowych, a jednocześnie niebezpiecznych regatach Whitbread Round the World Race. Jak można się domyślać, zawody do tego momentu, jak i całe środowisko, były mocno zmaskulinizowane, a panie musiały zmagać się z licznymi, mało wybrednymi, docinkami. Całość więc prezentuje się ultrafeministycznie, a także wobec tego hiperaktualnie.

Maiden (2018) zwiastun PL, w kinach od 9 sierpnia


Upiorne opowieści po zmroku (Scary stories to Tell in the dark) – reż. André Øvredal

USA | Horror

Film, po którym spodziewam się najmniej, aczkolwiek oceny krytyków na Rotten Tomatoes, których średnia wynosi w tej chwili 92%, są zaskakująco niezłe. Obawiam się jednak, że będzie to niestety kolejny produkcyjniak oferujący tandetne, mechanicznie odtwarzalne i stereotypowe zagrania znamionujące liczne filmy grozy dość regularnie pojawiające się ostatnio w kinach. Nie jest to w związku z tym zapewne wyczyn na miarę niedawnego Midsommar w reżyserii Ariego Astera, który wyznacza nowe standardy w obszarze gatunku, wychodząc zresztą poza ograniczenia horroru, jako trywialnej rozrywki pozbawionej społecznego kontekstu opartej na konstrukcji tzw. jump scare’ów. Sygnowanie Upiornych opowieści nazwiskiem laureata Oscara Guillermo del Toro jest w tym przypadku dość bałamutne, bo reżyser ów odpowiada w tym przypadku jedynie za pewien wyjściowy koncept, nie będąc nawet współscenarzystą. Pewne nadzieje stwarza jednak reżyser znany do tej pory z całkiem udanego norweskiego mockumentu Łowca trolli.

UPIORNE OPOWIEŚCI PO ZMROKU – oficjalny zwiastun


Głos Pana (His Master’s Voice) – reż. György Pálfi

Francja, Kanada, Szwecja, USA, Węgry | Dramat, Sci-fi

Iście międzynarodowa produkcja z istotnym wątkiem polskim, albowiem jest to ekranizacja powieści Stanisława Lema. Dodatkowo, popełniona przez uznanego węgierskiego twórcę, który zasłynął takimi filmami, jak TaxidermiaSwobodne opadanie. To surrealistyczny twórca, którego dzieła wymykają się tradycyjnie pojmowanej narracji. W tym przypadku zanosi się jednak na bardziej klasyczną fabułę dotykającą zagadnień związanych z teoriami spiskowymi. W filmie nie pojawiają się żadne znaczące nazwiska, a zwiastun pokazuje produkcję low-budgetową, co samo w sobie jest właśnie intrygujące, niemniej jednak zasadne są obiekcje, czy autor poradził sobie z tak trudną materią, jak proza naszego wielkiego twórcy science fiction, albowiem na tym odcinku potknęli się już tak utytułowani filmowcy, jak Steven Soderbergh (Solaris). Wreszcie, mam wątpliwości co do faktycznej dostępności tytułu w repertuarach kin.

Głos Pana (09.08.2019) – Zwiastun PL


Toy Story 4 – reż. Josh Cooley

USA | Animacja, Familijny, Komedia

Po Maiden, Upiornych opowieściachGłosie pana reszcie oferta dla najmłodszych widzów, tym razem animowana. Bodaj najgłośniejsza i najbardziej oczekiwana premiera tego tygodnia, która z całą pewnością spotka się ze znacznym zainteresowaniem także dorosłych widzów, co wynika ze strategii wytwórni Pixar będącej częścią koncernu Disneya, które tworzy familijne animacje dla widza absolutnie w każdym wieku. W oryginalnej wersji głosów bohaterom użyczyli Tom Hanks, Christina Hendricks, Jordan Peele i Tim Allen, ale polscy widzowie usłyszą zapewne wyłącznie zdubbingowaną polską ścieżkę dialogową. Producent celuje, jak mniemam, w oscarowe nominacje w przyszłym roku, aczkolwiek jest to już czwarta część popularnego cyklu o perypetiach rezolutnych zabawek, co budzi pewne wątpliwości odnośnie do tego, czy temat i konwencja nie są już aby nadto wyeksploatowane.

Toy Story 4 – zwiastun #1

Fot.: Gutek Film, Kino Świat, Bomba Film, Disney

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!