Czytaj PL pokonało właśnie 14 tys. kilometrów, docierając przez Marrakesz na Antarktydę i zdobywając tym samym dwa nowe kontynenty! Bezpłatnie czytano już w Europie, Australii i Oceanii, obu Amerykach i Azji, a w tym roku do tego grona dołączają Antarktyda i Afryka. W edycji 2019 poziom czytelnictwa podnoszą stworzeni przez Jana Kallwejta superbohaterowie i superbohaterki. Każda z postaci patronuje jednej z 12 udostępnianych bezpłatnie książek, wśród których znajdują się m.in. dzieła Wiesława Myśliwskiego, Remigiusza Mroza, Marka Krajewskiego i Holly Black. Swoją premierę ma także spot, w którym ożywieni bohaterowie Kallwejta pokazują, jakie moce można zdobyć dzięki czytaniu. Akcja potrwa do końca listopada.
Czytaj PL ma charakter międzynarodowy – książki za darmo można czytać nie tylko w Polsce. Plakaty akcji znalazły się w Miastach Literatury UNESCO m.in. Obidos, Dublinie, Iowa City oraz na… Antarktydzie i w Afryce! W tym roku Polska Stacja Antarktyczna imienia Henryka Arctowskiego, powszechnie znana jako „Arctowski”, dołączyła do Czytaj PL. Badacze, oddaleni od Polski o ponad 14 tys. kilometrów, będą mogli przeczytać oraz podzielić się 12 bestsellerami. W Afryce natomiast plakat z kodem QR znalazł się w Marrakeszu w prowadzonym przez Polaków sklepie Marokańskie Cuda. Tym samym akcja w ciągu 5 edycji podbiła cały świat.
Czytaj PL ma na celu podniesienie poziomu czytelnictwa nie tylko w Polsce, ale też na świecie. W myśl idei „Bądź pod wpływem czytania!” każda z 12 książek biorących udział w Czytaj PL została zilustrowana postacią superbohatera lub superbohaterki, którzy odzwierciedlają wpływ danego bestsellera na czytelnika. Ich autorem jest tworzący charakterystyczne ilustracje, doceniany na całym świecie grafik Jan Kallwejt. Swoją premierę ma właśnie spot, w którym można zobaczyć 12 superbohaterów i superbohaterki: https://www.facebook.com/czytajpl/videos/2544652072421988/. Wśród postaci pojawiających się w animacji można odnaleźć np. Człowieka-Serce zwiększającego empatię czy Człowieka-Żarówkę wpływającego na pomysłowość. Wspólnie walczą z niskim poziomem czytelnictwa w Polsce oraz zachęcają do czytania. Postaci można też znaleźć m.in. na plakatach z kodami QR w 21 partnerskich miastach, a także wszędzie tam, gdzie sami czytelnicy będą chcieli powiesić plakat kampanii.
W tym roku, tak jak poprzednio, Czytaj PL towarzyszy akcja „Upoluj swoją książkę”, której pomysłodawcą jest Instytut Książki. Jej ambasadorami zostało 1400 uczniów ze szkół średnich w całej Polsce. Wyposażeni w specjalne koszulki z napisem „Jestem pod wpływem czytania” będą udostępniać za darmo książki swoim znajomym za pomocą umieszczonego na nich kodu QR.
Dla czytelników superksiążek przygotowano także nagrody. W konkursie „Zostań emisariuszem książek – dziel się z ludzkością supermocami” do zdobycia będą czytniki PocketBook, bony do Woblinka, koszulki oraz smartfony. Wystarczy jedynie wydrukować plakat akcji i powiesić go w swojej miejscowości w widocznym miejscu. Gadżety pod koniec listopada będzie można wygrać także u patrona Czytaj PL – Niestatystyczny.pl.
Według raportu Biblioteki Narodowej w 2018 roku przynajmniej jedną książkę przeczytało jedynie 37 proc. badanych Polaków. Dzięki Czytaj PL można te statystyki realnie zmienić. Ogromną popularność akcji potwierdzają zeszłoroczne wyniki – 16 krajów, 4 kontynenty, 500 miejscowości, ponad 7 tys. nośników i 95 tys. wypożyczonych publikacji. Czytaj PL dociera więc prawie w każdy zakątek świata, dzięki czemu dostęp do książek staje się niezwykle łatwy. Plakaty z kodami QR znajdą się w aż 21 miastach partnerskich, a po raz pierwszy w akcji biorą udział: Płock, Olsztyn, Sopot, Kielce, Siedlce, Zielona Góra.
Wszystko zaczęło się w 2013, kiedy Kraków otrzymał tytuł Miasta Literatury UNESCO. Kolejna edycja Czytaj PL opiera się na tych samych zasadach, co zawsze. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Woblink z App Store lub Google Play i przejść do zakładki Czytaj PL. Następnie zeskanować kod QR znajdujący się np. na każdym plakacie. Akcja trwa przez cały listopad.
Czytaj PL jest organizowane w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.