Eufonie 2024: Echa i pogłosy, czyli muzyczna tradycja połączona z odkrywaniem muzyki na nowo w sześciu polskich miastach do 8 grudnia

Eufonie to festiwal muzyczny odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku potrwa do 8 grudnia, a z jego repertuarem zapoznać się możemy w sześciu polskich miastach: Warszawie, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Lusławicach i  Dębicy.

6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury, a jego ideą jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia: od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. O wyjątkowości Festiwalu stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień. Eufonie prezentują muzykę różnych epok i stylów. Nazwa festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki. Identyfikacja festiwalu jest połączeniem litery „f” z nazwy oraz otworu rezonansowego skrzypiec, wiolonczeli czy kontrabasu.

W tegorocznym repertuarze znalazły się koncerty między innymi Dobrawy Czocher, duetu Skalpel, zespołu Bastarda, Solamente Naturali czy La Tempête. Pełen harmonogram i opisy wydarzeń dostępne są na stronie festiwalu Eufonie, a poniżej kilka wybranych przez nas wydarzeń.

 

WYSTAWA: Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki

od 8 listopada do 1 grudnia 2024, Galeria Okno na Kulturę Krakowskie Przedmieście 17, Warszawa

Wystawa „Muzyka Alternatywna” prezentuje spekulatywne, alt-historyczne scenariusze rozwoju muzyki, stojące w kontrze do hierarchicznej wizji kulturowego postępu, w którym obecne konwencje muzyczne uznajemy – parafrazując Leibniza – za „najlepszą z możliwych muzyk”. Zwiedzających zabierzemy w podróż rozpoczynającą się w neandertalskich jaskiniach, biegnąc dalej przez inkaskie płaskowyże aż po bliższy nam barok, skłaniając ku refleksji nie tylko nad historią, lecz także nad przyszłymi kierunkami rozwoju kultury muzycznej.

Oś narracyjną wystawy stanowi refleksja nad ewolucją muzyki postrzeganej jako organiczny, nieukierunkowany proces, będący efektem kulminacji często zupełnie losowych zdarzeń i procesów zachodzących na poziomie kulturowym, geopolitycznym, ekologicznym czy wręcz antropologicznym. Celem wystawy jest nakłonienie odbiorców do refleksji nad muzycznym status quo i wytrącenie z powszechnego dość przekonania o hierarchicznym postępie w tej dziedzinie, w którym to muzyka współczesna, wraz z jej instrumentarium. Postrzegana jest jako finalny i najdoskonalszy produkt ukierunkowanego, teleologicznego niemalże procesu, w którym to, co dawne jakościowo ustępuje temu co nowoczesne.

 

Elīna Garanča

15.11.2024, 19:00, Teatr Wielki – Opera Narodowa plac Teatralny 1, Warszawa

Przez New York Times nazwana „najlepszą Carmen od 25 lat”. Elīna Garanča od ponad dwudziestu lat króluje na scenach operowych jako jedna z najznakomitszych mezzosopranistek. Program koncertu został podzielony na dwie części. W pierwszej części – zdominowanej przez operę francuską – usłyszymy utwory C. Saint-Saensa, J. Masseneta czy Gounoda. W drugiej zaś kulminacyjnym punktem będą fragmenty z Carmen Bizeta.

Artyści: Elina Garanča – mezzosopran, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Karel Mark Chichon – dyrygent

 

Skalpel: Kohelet – Iluminacje

15.11.2024, 22:00, Mała Warszawa Otwocka 14, Warszawa

Oświetlenie dzieł z dawnych wieków niczym współczesna iluminacja gotyckich katedr nocą. Takiego zadania podjął się duet Skalpel, który wziął na warsztat utwory wykonane przez Adama Struga i Monodię Polską podczas koncertu Eufonie – Preludium. Efekt? Na pewno warty wysłuchania!

Artyści: Skalpel – Igor Pudło, Marcin Cichy

 

Heroiny muzyki polskiej

16.11.2024, 19:00, POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich Mordechaja Anielewicza 6, Warszawa

Kompozytorka, pedagog, dyrygentka, ale i dyrektorka instytucji kulturalnych, polityk, w latach 1997-1999 Minister kultury i sztuki. Joanna Wnuk- Nazarowa w tym roku obchodzi jubileusz 75 lat. Dedykowany jej koncert jest pretekstem do zagłębienia się nie tylko w twórczość solenizantki, ale i innych kobiet-kompozytorek: od nestorki Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której utwór Mémoire de Mémoire na trąbkę, puzon i orkiestrę smyczkową podczas Eufonii będzie miał swoją polską premierę.

Program:

Joanna Wnuk-Nazarowa, Quintetto per archi n. 2 Krzysztof Penderecki in memoriam (2023) na orkiestrę smyczkową
Joanna Wnuk-Nazarowa (ur.1949), Lamento (1983-84)
Krystyna Moszumańska-Nazar (1924–2008), Musica per archi (1962)
Hanna Kulenty (ur.1961), Mémoire de mémoire (polskie prawykonanie) (2023) na trąbkę, puzon basowy i orkiestrę smyczkową
Grażyna Bacewicz (1909–1969), Koncert na orkiestrę smyczkową (1948)

Artyści: Piotr Majoor – trąbka, Adrian Gryciuk – puzon basowy, Mariusz Pędziałek – obój, Sinfonietta Cracovia, Katarzyna Tomala-Jedynak – dyrygentka

 

Venceslao, re di Polonia

17.11.2024, 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa Jasna 5, Warszawa

W 1725 roku na dworze cesarskim w Wiedniu premierowo wykonano pięcioaktową operę weneckiego kompozytora Antonio Caldary z librettem Apostolo Zeno. Venceslao re di Polonia zaraz potem zniknęła ze sceny. Do partytury dzieła dotarła w wiedeńskich archiwach Martyna Pastuszka i wraz z {oh!} Orkiestra po ponad 300 latach przywróciła ją do życia. Akcję opery umiejscowiono w Krakowie, inspirując się historią Władysława IV Wazy.

Program:

Antonio Caldara (1671–1736): Venceslao, re di Polonia
opera w pięciu aktach, wersja koncertowa
libretto: Apostolo Zeno

Artyści:

Max Emanuel Cenčić – Venceslao (kontratenor), Nicholas Tamagna – Casimiro (kontratenor), Dennis Orellana – Alessandro (sopran), Sophie Junker – Lucinda (sopran), Sonja Runje – Erenice (kontralt), Stefan Sbonnik – Fernando (tenor), Tomáš Král – Gismondo (baryton)

{oh!} Orkiestra, Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne, skrzypce

 

Solamente Naturali: Musica Globus

19.11.2024, 18:00, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka plac Zamkowy 4

Solamente Naturali w programie Musica globus snuje opowieść o pobycie Geora Philippa Telemana na Górnym Śląsku na dworze hrabiego Promnitz. Wizyta ta zainspirowała kompozytora do połączenia muzyki komponowanej dla dworu z melodiami ludowymi obecnymi na tym terenie.

Artyści: Solamente Naturali, Miloš Valent – dyrektor artystyczny zespołu

 

Dobrawa Czocher & Goście

20.11.2024, 19:30, Mała Warszawa Otwocka 14, Warszawa

Łączy doskonałą technikę wiolonczelową z nieograniczoną wyobraźnią i ekspresją. Dobrawa Czocher – wiolonczelistka, kompozytorka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Hochschule für Musik w Detmold w Niemczech. W 2023 roku wydała swój debiutancki solowy album Dreamscapes nominowany w sześciu kategoriach do prestiżowej nagrody Opus Klassik. Podczas koncertu w ramach Festiwalu Eufonie artystka zaprezentuje nie tylko utwory z tej płyty, ale i nowy materiał oraz przygotowane specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury utwory nawiązujące do Suit wiolonczelowych Jana Sebastiana Bacha.

Program:

Nieopublikowane nowe kompozycje Dobrawy Czocher
Utwór inspirowany Suitami wiolonczelowymi Johanna Sebastiana Bacha*
Muzyka z albumu Dreamscapes

* zamówienie festiwalu Eufonie

Artyści: Dobrawa Czocher – kompozytorka, wiolonczela, Agnieszka Podłucka – altówka, Natalia Czekała – syntezatory

 

Mykietyn: Pasja wg św. Marka

21.11.2024, 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa Jasna 5, Warszawa

Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna to zarazem dzieło wpisujące się w wielką tradycję pasyjną, jak i symbol rewolucyjnych przemian w tym gatunku. Począwszy od wyboru tekstu, opartego o wszystkie ewangelie oraz Księgę Izajasza, przedstawiającego historię na dwóch liniach czasowych, po ucieleśnienie Chrystusa kobiecym głosem, obecność agresywnego rocka i mikrotonowości w orkiestrze. Tematem utworu jest nie tylko męka Chrystusa, ale cierpienie jako element egzystencji człowieka. Mykietyn w utworze łączy tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem.

Program:
Paweł Mykietyn (ur. 1971) Pasja wg św. Marka na sopran, głos recytujący, głos naturalny, chór i orkiestrę kameralną (2008)
Artyści: Urszula Kryger – mezzosopran, Kasia Moś – śpiew, Magdalena Cielecka – narratorka, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani , Marek Moś – dyrygent, Tomasz Cyz – reżyser
Katarzyna Łuszczyk | reż. światła

Monika Stolarska, Piotr Bontro | video

Aktorki/performerki: Anna Bieżyńska, Karolina Bruchnicka, Emma Giegżno, Patrycja Grzywińska, Weronika Humaj, Alicja Juszkiewicz, Angelika Kurowska, Anastazja Małocha, Aleksandra Piotrowska, Karina Rezner, Karolina Rzepa

 

Penderecki: Czarna Maska

22.11.2024, 19:00, Teatr Wielki – Opera Narodowa plac Teatralny 1, Warszawa

Krzysztof Penderecki w swoich operach potrafi budować fascynujące światy. Jego trzecie dzieło sceniczne, Czarna maska, przenosi nas w przeszłość, do miasteczka Bolkenhain (obecnie Bolków) na Dolnym Śląsku.

 

Kwartludium & Jacaszek: Kolchida

22.11.2024, 22:00, Mała Warszawa Otwocka 14, Warszawa

Kolchida – kraina u wybrzeży Morza Czarnego, cel wyprawy Argonautów po Złote Runo. Muzyczne dziedzictwo obecne na tych terenach zainspirowało zespół Kwartludium oraz Michała Jacaszka do stworzenia utworów inspirowanych niezwykłą historią tego miejsca i pieśniami, wśród których znajdują się te pamiętające starożytną krainę. Jest to muzyczna odyseja prowadząca publiczność ku bogactwu tradycji tkwiącej u źródeł europejskiej kultury.

Artyści: Kwartludium: Dagna Sadkowska – skrzypce, Piotr Nowicki – fortepian, Michał Górczyński – klarnet, klarnet basowy,  Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Jacaszek – elektronika

 

Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego

30.11.2024, 19:00, Nowy Teatr Antoniego Józefa Madalińskiego 10/16, Warszawa

Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych, łączący spuściznę przeszłości z nowatorskimi pomysłami. Twórczość Pawła Szymańskiego – obchodzącego w tym roku 70. urodziny – będzie tematem ostatniego koncertu Festiwalu. W programie szeroki przekrój twórczości kompozytora: zarówno utwory na mniejszą obsadę, jak Vilanelle czy Limeryki, ale i z udziałem orkiestry.

Paweł Szymański

Vilanelle (1981)
Une suite de pieces de clavecin par Mr. Szymański (2001)
Limetyki na skrzypce I klawesyn (1975)

***

it’s fine, isn’t it
Apprendix
Quasi una sinfonietta

___

Jan Jakub Monowid – kontratenor
Małgorzata Sarbak – klawesyn
Agnieszka Podłucka – altówka/skrzypce
Natalia Reichert – altówka
Łukasz Długosz – flet
Orkiestra Filharmonii Śląskiej
Yaroslav Shemet – Dyrygent

*Partnerzy: Warszawska Jesień – Związek Kompozytorów Polskich

 

PEŁEN PROGRAM FESTIWALU DOSTĘPNY NA STRONIE EUFONIE.PL.

 

Fot. i inf.: materiały prasowe Festiwal Eufonie / NCK

Write a Review

Opublikowane przez

Małgorzata Kilijanek

Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych, a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *