24 kwietnia po raz dwudziesty czwarty rozdane zostały nagrody Akademii Fonograficznej – Fryderyki. Podczas gali w Teatrze Polskim poznaliśmy laureatów w kategoriach: muzyka rozrywkowa i jazzowa. Wydarzenie będące najważniejszym na polskim rynku muzycznym co roku gromadzi wybitnych muzyków, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy oraz przedstawicieli branży fonograficznej. Uroczystość transmitowana była przez TVP Kulturę, Program Trzeci Polskiego Radia oraz – po raz pierwszy w historii – online. Wręczonych zostało 21 statuetek: 9 w kategorii muzyki rozrywkowej, 3 w kategorii jazzowej oraz 2 Złote Fryderyki.
Galę rozpoczął występ Darii Zawiałow w duecie z Krzysztofem Zalewskim, którzy wykonali utwory W malinowym chruśniaku oraz Polsko. Kolejni na scenie zagościli prowadzący: Agnieszka Szydłowska oraz Piotr Metz, którzy w swoich rolach sprawdzili się tego wieczoru bezbłędnie. W pierwszej kategorii, czyli Album Roku Rockstatuetkę otrzymał zespół Hey zaCDN, a Katarzyna Nosowska z zespołem tym samym pobiła własny rekord liczby Fryderyków – ta najnowsza stała się trzydziestą, a odbierający ją perkusista Robert Ligiewicz dodał, iż chyba warto było zawieszać działalność, by zostać nagrodzonym.
Następnie Ania Dąbrowska z Grzegorzem Hyżym zagrali Z Tobą nie umiem wygrać i O Pani!. Nagroda za Album Rokuw kategorii Alternatywa wręczona została przez Monikę Brodkę i Dawida Podsiadłę, a trafiła do Darii Zawiałowza album A kysz!. Nominowana w pięciu kategoriach artystka przyznała, iż nie zaplanowała treści żadnego przemówienia.Nie przygotowałam „spektakularnego speecha”. Bardziej myślałam o tym, żeby nie zabić się na schodach – dodała. Nie musiała długo czekać by zagościć na scenie ponownie, gdyż otrzymała kolejną statuetkę, za Fonograficzny Debiut Roku.
Kolejnym koncertowym przerywnikiem wręczania Fryderyków było po raz pierwszy wspólne pojawienie się na scenie Anity Lipnickiej & The Hats z zespołem LemON. Statuetka w kategorii Album Roku Hip Hopprzyznana została Taco Hemingway’owi, a odebrał ją Marcin Grabski z Asfalt Records, dodając, że Taco już na nominację zareagował wysłaniem uśmiechniętej emoji, co zapewne można obecnie odczytać jako dziękuję. Założyciel wytwórni zwrócił również uwagę na brak płyty Quebonafide wśród nominowanych i zachęcał do większej uwagi w wyborze artystów walczących o nagrody. Statuetka Album Roku Muzyka Korzeni wręczana przez Tomasza Organka i zespół Tulia trafiła do twórców Kapeli ze wsi Warszawa, którzy podziękowania innym mogliby składać bez końca.
W medleyu swoich utworów zaprezentowali się Paulina Przybysz, Miuosh i Grubson, a za Album Roku Elektronika nagrodę od Keva Foxa i Smolika odebrała właśnie Paulina Przybysz, będąc nagrodzoną za płytę Chodź tu. Wtedy też nastąpił mały problem techniczny z mikrofonem, a Agnieszka Szydłowska użyczyła Smolikowi swojego. Utworem Roku został utwór Dobry moment Korteza, który złożył zwięzłe, kilkusekundowe podziękowania ze sceny: Bardzo dziękuję. Olek, Agata, dzięki jeszcze raz.
O statuetkę Fryderyka w kategoriiFonograficzny Debiut Roku w Muzyce Jazzowejwalczyli: Eabs, Kasia Pietrzko, Krzysztof Dziedzic, Kuba Więcek i Tomasz Chyła Quintet. Zwycięzcą okazał się Kuba Więcek. Fryderyka za Jazzowy Album Roku Maciejowi Obarze Quartetowi za Unloved wręczyli Marcin Wasilewski i Katarzyna Groniec. Maciej Obara zdobył także Fryderyka w kategorii Artysta Roku Muzyka Jazzowa. Na scenie zagościł wtedy jazzowy przerywnik muzyczny, który współtworzył nagrodzony wcześniej Kuba Więcek.
Nagrodę zaAlbum Roku Pop wręczali Jacek Cygan i Mieczysław Jurecki, który wspomniał, że polska muzyka jest piękna, ale brakuje jej prezentacji w polskich mediach. Sukces w tej kategorii odniosła Natalia Przybysz za album Światło nocne, a do podziękowań dołączyła wzmiankę o wydawnictwie: Płyta jakże ważna dla mnie i jakże pełna mojego życia. Bardzo długo pisana… Nie miała łatwo, ze względu na moje liczne eksperymenty z prawdą. W kategorii Teledysk Roku triumfował Jazz Band Młynarski-Masecki i ich Abduł Bey w reżyserii Kobasa Laksy. Basia Trzetrzelewska pojawiła się na scenie by zaprezentować utwór Matteo z najnowszej płyty.
Nadszedł czas na Złote Fryderyki, których w tym roku wręczono trzy: dwa podczas samej gali i jeden w kategorii muzyki poważnej, który wcześniej trafił do dyrygentki Agnieszki Duczmal podczas gali w Studiu im. Witolda Lutosławskiego. W kategorii Muzyka Jazzowa nagrodę przyznawaną za całokształt osiągnięć artystycznych Andrzejowi Dąbrowskiemu wręczył Zbigniew Namysłowski. Cieszę się bardzo, że Akademia zdążyła i mogę odebrać tę nagrodę osobiście. Pewnie są państwo ciekawi, jak się czuję w tej chwili? „Zielono mi i spokojnie, zielono mi” – zakończył swe wystąpienie nagrodzony. Ostatnia statuetka, niestety pośmiertnie, przyznana została Zbigniewowi Wodeckiemu, a odebrała ją jego córka, Katarzyna Wodecka-Stubbs, która dziękowała łamiącym się głosem. Za piękne wykonanie muzyki Wodeckiego w hołdzie zmarłemu artyście odpowiadali między innymi grupa Laboratorium, kobieca część formacji Mitch & Mitch: Joanna Sokołowska i Aleksandra Bilińska oraz wibrafonista Bernard Maseli, zwieńczający tym samym 24. galę Fryderyków.
Laureaci nagrody FRYDERYK 2018 MUZYKA ROZRYWKOWA
FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU Daria Zawiałow UTWÓR ROKU KORTEZ – Dobry moment Autor: Agata Trafalska Kompozytor: Kortez Jazzboy Records ALBUM ROKU ROCK (w tym hard, metal, punk) HEY – CDN Producent albumu: Leszek Kamiński i Marcin Bors Kayax Production & Publishing ALBUM ROKU POP NATALIA PRZYBYSZ – Światło nocne Producent albumu: Jurek Zagórski Warner Music Poland ALBUM ROKU HIP HOP TACO HEMINGWAY – Szprycer Producent albumu: Rumak Asfalt Records ALBUM ROKU ALTERNATYWA DARIA ZAWIAŁOW – A kysz! Producent albumu: Michał Kush Sony Music Entertainment Poland ALBUM ROKU ELEKTRONIKA PAULINA PRZYBYSZ – Chodź tu Producent albumu: Paulina Przybysz, Marek Pędziwiatr, Piotr Skorupski, Adam Kabaciński, Zamilska, Teielte, Sander Molder, Andres Kopper, Jacek Antosik, Magnus Wallin Kayax Production & Publishing ALBUM ROKU MUZYKA KORZENI (w tym blues, folk, country, muzyka świata, reggae) KAPELA ZE WSI WARSZAWA – Re:akcja mazowiecka Producent albumu: Sylwia Świątkowska, Mariusz Dziurawiec Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Komando TELEDYSK ROKU MŁYNARSKI-MASECKI JAZZ BAND – Abduł Bey Reżyser teledysku: Kobas Laksa Młynarski-Masecki Jazz Band / Lado ABC / Wydawnictwo Agora S.A.
MUZYKA JAZZOWA
ALBUM ROKU MACIEJ OBARA QUARTET – Unloved Producent albumu: Manfred Eicher ECM Records / Universal Music Polska ARTYSTA ROKU MACIEJ OBARA FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU KUBA WIĘCEK Fot.: Małgorzata Kilijanek, zpav.pl
Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych (Radio Nowy Świat i Radio 357), a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.