Granica to jeden z najbardziej niezwykłych thrillerów ostatnich lat, oparty na opowiadaniu Johna Ajvide Lindqvista – który jest również współautorem scenariusza – mistrza powieści grozy, autora bestsellerowej książki Wpuść mnie, na podstawie której powstał słynny horror Pozwól mi wejść. Film był szwedzkim kandydatem do Oscara i choć w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny nie otrzymał ostatecznie nominacji, to powalczy o statuetkę za najlepszą charakteryzację! W Polsce produkcja ukaże się dzięki Aurora Films, a Głos Kultury objął dzieło patronatem medialnym.
Głównymi bohaterami szwedzkiej Granicy jest para trolli, które w kulturze skandynawskiej są mocno zakorzenione od wieków. Norwegowie znają je dzięki baśniom spisywanym przez Petera Christena Asbjørnsena i Jørgena Moego, Duńczycy za sprawą opowiadań Hansa Christiana Andersena, a Szwedzi – dzięki twórczości chociażby Selmy Lagerlöf. Potencjał stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też w filmach.
Trolle wywodzą się z mitologii nordyckiej i należą chyba do najbardziej rozpoznawalnych leśnych stworów – i choć niektórym mogą przywodzić na myśl nieco milsze i zdecydowanie mniej chciwe skrzaty, są ich zupełnym przeciwieństwem.
Za sprawą swojej odpychającej aparycji i nieprzyjemnego usposobienia trolle od zawsze stanowiły świetny materiał na oponentów bogów i ludzi, zarówno w literaturze, jak i filmie. Pierwsze wzmianki o tych mistycznych istotach pojawiają się już w XIII wieku w Eddzie islandzkiego poety Snorri Sturlusona.
Przez lata trolle przybierały różne wcielenia, a samym mianem „troll” określano cały wachlarz postaci, od czarownic po mściwe wielogłowe potwory – nawet stare dobre Muminki (szw. mumintroll) są w oryginale nazwane trollami!
Potencjał odpychających stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też na ekranie – w norweskim paradokumencie Łowca trolli grupa studentów bada sprawę podejrzanych morderstw na niedźwiedziach i podąża śladami łowcy trolli. W świetnym szwedzkim serialu z 2015 roku Las zaginionych (tytuł oryginalny: Jordskott) przeniesione na współczesny grunt elementy skandynawskich wierzeń ludowych stanowią część niepokojącej i mrocznej rzeczywistości miasteczka Silverhöjd, w którym dochodzi do serii tajemniczych zbrodni.
Ale są też twórcy, którzy z dobrodziejstwa mitologii nordyckiej czerpią w bardziej subtelny sposób, zręcznie dekonstruując stereotypy wokół odpychających, zdeformowanych baśniowych postaci. Jednym z nich jest reżyser Ali Abbasi, który w swoim najnowszym obrazie Granica umieszcza „innego” w naszej codziennej rzeczywistości, wytykając nam samym wiele przywar. Bo co, jeśli takich trolli jest wokół nas (a może w nas?) więcej, niż nam się tak naprawdę wydaje? I czy zawsze musi to oznaczać coś złego?
Granica to wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia, która koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia. Bohaterka wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy.
To nie będzie zwyczajna love story…
W postać Tiny wcieliła się znakomita szwedzka aktorka Eva Melander, gwiazda serialu kryminalnego Rebecka Martinsson, znana polskim widzom z kinowych thrillerów Stado i Hipnotyzer.
Film zdobył uznanie na wielu światowych festiwalach, został m.in. wyróżniony główną nagrodą sekcji Un Certain Regard podczas 71. MFF w Cannes, jest także nominowany do OSCARA w kategorii najlepsza charakteryzacja. W tej samej kategorii zdobył także Europejską Nagrodę Filmową.
Do polskich kin film trafia już 22 lutego za sprawą Aurora Films!
ZWIASTUN FILMU
GRANICA - polski zwiastun (premiera kinowa 22 lutego 2019)
NAGRODY I FESTIWALE
Szwedzki kandydat do OSCARA w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – zwycięzca sekcji Un Certain Regard
2018 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepsze efekty specjalne (nagroda główna), nominacje: najlepszy europejski film, najlepsza europejska aktorka, najlepszy europejski reżyser, najlepszy europejski scenarzysta
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs – najlepszy film zagraniczny (nominacja), najlepszy reżyser (nagroda dla Aliego Abbasiego)
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Houston – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 – Norweski Międzynarodowy Festiwal Filmowy – nagroda krytyków
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Jerozolimie – nagroda specjalna dla najlepszego filmu zagranicznego
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto – konkurs główny
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – CineVision Award (nagroda główna dla reżysera Aliego Abbasiego)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Hamptons – konkurs główny, nagroda specjalna dla głównych aktorów (Evy Melander, Eero Milonoffa)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Los Angeles – najlepszy film (nagroda główna)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Denver – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Västeras – nagroda publiczności (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach – nagroda publiczności (nominacja)
Redaktorka naczelna i współzałożycielka Głosu Kultury. Absolwentka dyskursu publicznego na Uniwersytecie Śląskim (co brzmi równie bezużytecznie, jak okazało się, że jest w rzeczywistości). Uwielbia pisać i chyba właśnie to w życiu wychodzi jej najlepiej. Kocha komiksy, choć miłość ta przyszła z czasem. Zimą ogląda skoki narciarskie, a latem do czytania musi mieć świeży słonecznik.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.