granica

Nominowana do Oscara granica w kinach już 22 lutego!

Granica to jeden z najbardziej niezwykłych thrillerów ostatnich lat, oparty na opowiadaniu Johna Ajvide Lindqvista – który jest również współautorem scenariusza – mistrza powieści grozy, autora bestsellerowej książki Wpuść mnie, na podstawie której powstał słynny horror Pozwól mi wejść. Film był szwedzkim kandydatem do Oscara i choć w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny nie otrzymał ostatecznie nominacji, to powalczy o statuetkę za najlepszą charakteryzację! W Polsce produkcja ukaże się dzięki Aurora Films, a Głos Kultury objął dzieło patronatem medialnym.

Głównymi bohaterami szwedzkiej Granicy jest para trolli, które w kulturze skandynawskiej są mocno zakorzenione od wieków. Norwegowie znają je dzięki baśniom spisywanym przez Petera Christena Asbjørnsena i Jørgena Moego, Duńczycy za sprawą opowiadań Hansa Christiana Andersena, a Szwedzi – dzięki twórczości chociażby Selmy Lagerlöf. Potencjał stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też w filmach.

Trolle wywodzą się z mitologii nordyckiej i należą chyba do najbardziej rozpoznawalnych leśnych stworów – i choć niektórym mogą przywodzić na myśl nieco milsze i zdecydowanie mniej chciwe skrzaty, są ich zupełnym przeciwieństwem.

Za sprawą swojej odpychającej aparycji i nieprzyjemnego usposobienia trolle od zawsze stanowiły świetny materiał na oponentów bogów i ludzi, zarówno w literaturze, jak i filmie. Pierwsze wzmianki o tych mistycznych istotach pojawiają się już w XIII wieku w Eddzie islandzkiego poety Snorri Sturlusona.

Przez lata trolle przybierały różne wcielenia, a samym mianem „troll” określano cały wachlarz postaci, od czarownic po mściwe wielogłowe potwory – nawet stare dobre Muminki (szw. mumintroll) są w oryginale nazwane trollami!

Potencjał odpychających stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też na ekranie – w norweskim paradokumencie Łowca trolli grupa studentów bada sprawę podejrzanych morderstw na niedźwiedziach i podąża śladami łowcy trolli. W świetnym szwedzkim serialu z 2015 roku Las zaginionych (tytuł oryginalny: Jordskott) przeniesione na współczesny grunt elementy skandynawskich wierzeń ludowych stanowią część niepokojącej i mrocznej rzeczywistości miasteczka Silverhöjd, w którym dochodzi do serii tajemniczych zbrodni.

Ale są też twórcy, którzy z dobrodziejstwa mitologii nordyckiej czerpią w bardziej subtelny sposób, zręcznie dekonstruując stereotypy wokół odpychających, zdeformowanych baśniowych postaci. Jednym z nich jest reżyser Ali Abbasi, który w swoim najnowszym obrazie Granica umieszcza „innego” w naszej codziennej rzeczywistości, wytykając nam samym wiele przywar. Bo co, jeśli takich trolli jest wokół nas (a może w nas?) więcej, niż nam się tak naprawdę wydaje? I czy zawsze musi to oznaczać coś złego?

Granica to wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia, która koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia. Bohaterka wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy.

To nie będzie zwyczajna love story…

W postać Tiny wcieliła się znakomita szwedzka aktorka Eva Melander, gwiazda serialu kryminalnego Rebecka Martinsson, znana polskim widzom z kinowych thrillerów Stado i Hipnotyzer.

Film zdobył uznanie na wielu światowych festiwalach, został m.in. wyróżniony główną nagrodą sekcji Un Certain Regard podczas 71. MFF w Cannes, jest także nominowany do OSCARA w kategorii najlepsza charakteryzacja. W tej samej kategorii zdobył także Europejską Nagrodę Filmową.

Do polskich kin film trafia już 22 lutego za sprawą Aurora Films!

ZWIASTUN FILMU

GRANICA - polski zwiastun (premiera kinowa 22 lutego 2019)

NAGRODY I FESTIWALE

Szwedzki kandydat do OSCARA w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – zwycięzca sekcji Un Certain Regard

2018 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepsze efekty specjalne (nagroda główna), nominacje: najlepszy europejski film, najlepsza europejska aktorka, najlepszy europejski reżyser, najlepszy europejski scenarzysta

2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs – najlepszy film zagraniczny (nominacja), najlepszy reżyser (nagroda dla Aliego Abbasiego)
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Houston – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 – Norweski Międzynarodowy Festiwal Filmowy – nagroda krytyków
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Jerozolimie – nagroda specjalna dla najlepszego filmu zagranicznego
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto – konkurs główny
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – CineVision Award (nagroda główna dla reżysera Aliego Abbasiego)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Hamptons – konkurs główny, nagroda specjalna dla głównych aktorów (Evy Melander, Eero Milonoffa)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Los Angeles – najlepszy film (nagroda główna)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Denver – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Västeras – nagroda publiczności (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach – nagroda publiczności (nominacja)

Informacja i fot.: Aurora Films

granica

Write a Review

Opublikowane przez

Sylwia Sekret

Redaktorka naczelna i współzałożycielka Głosu Kultury. Absolwentka dyskursu publicznego na Uniwersytecie Śląskim (co brzmi równie bezużytecznie, jak okazało się, że jest w rzeczywistości). Uwielbia pisać i chyba właśnie to w życiu wychodzi jej najlepiej. Kocha komiksy, choć miłość ta przyszła z czasem. Zimą ogląda skoki narciarskie, a latem do czytania musi mieć świeży słonecznik.

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *