Być może część z Was miała już przyjemność poznać Yōko Ogawę. To autorka nagrodzonej i zachwycającej prostotą opowieści o matematyku – Ukochane równanie profesora. Wydawnictwo Tajfuny znów rozpieszcza swoich miłośników najnowszą pozycją Yōko Ogawy – Grobowa cisza, żałobny zgiełk. Muszę przyznać, że byłam niezmiernie ciekawa, co tym razem przygotowała dla czytelników autorka, którą zapamiętałam jako mistrzynię łączenia prostoty z oryginalnym konceptem. A to przecież niecodzienne połączenie. Czym tym razem zaintryguje nas japońska pisarka? I co oznacza ten funeralny, enigmatyczny tytuł? Jedno jest pewno – na pewno nie będziemy zawiedzeni.
Grobowa cisza, żałobny zgiełk to zbiór intertekstualnych opowiadań. Oznacza to, że każda opowieść koresponduje z następną, łączy je jakiś szczegół, bohater lub wątek. A jeśli spojrzymy szerzej – wszystkie te historie łączy śmierć różnego rodzaju: morderstwo, śmierć naturalna, obdzieranie ze skóry, śmiertelne tortury. Intertekstualność opowiadań stwarza element zaskoczenia i podtrzymuje ciągłość opowieści. Szkatułkowość tych historii zapewnia to przyjemne uczucie, kiedy kończymy czytać jakąś opowieść, która nam się podoba, i nagle się dowiadujemy, że jest kontynuacja i nasza relacja z bohaterami czy wątkami zostaje przedłużona. Dlatego każde opowiadanie jest literacką szkatułką włożoną do kolejnej szkatułki, czyli historii, a całość tworzy nieszablonową powieść szkatułkową.
Jak już wcześniej wspomniałam – Yōko Ogawa potrafi w niezwykły sposób połączyć prostotę z czymś bardzo oryginalnym. Dlatego niech mordercza tematyka Was nie zwiedzie, drodzy Czytelnicy. To nie banalny kryminał czy horror. Koncept japońskiej autorki polega na scaleniu zwyczajnej codzienności z makabrą i brudem śmierci. W Popołudniu w cukierni akcja dzieje się w ciepłą niedzielę w lokalnej, najlepszej cukierni. Możemy poczuć na sobie promyki słońca i zapach ciast, placków oraz czekoladek. Pewna kobieta co roku kupuje truskawkowy tort na urodziny swojego syna właśnie w tej cukierni. Do tego momentu opowieści wszystko jest bardzo efemeryczne i sensualne. Jednak sielskość opowieści przerywa lapidarny dialog:
– Kupię dla syna. Dziś są jego urodziny.
– Naprawdę? No to wszystkiego najlepszego. Ile lat kończy?
– Sześć. Zawsze sześć. Mój syn nie żyje.
Tak samo skonstruowane są inne opowiadania z nietuzinkowymi bohaterami: kaletnikiem, który chce stworzyć swoje opus magnum, czyli najpiękniejszą torbę na serce i staje się mordercą; zwykłą, nadgorliwą sekretarką, która po morderstwie przychodzi do pracy i jak gdyby nigdy nic zaczyna spinać ze sobą równo 21 kartek; ekscentrycznym właścicielem muzeum tortur. Opowiadania są z jednej strony zupełnie zwyczajne, napisane z lekkością i prostotą, a jednak kipiące makabrycznym dziwactwem. Na tym właśnie polega cały majstersztyk tych historii. Bohaterowie opowiadań są osobliwi, czasem wręcz dziwaczni, karykaturalni – spotykamy kobietę, która przychodzi do kaletnika z prośbą o torbę na serce, które wystaje jej z piersi, czy schizofreniczną pisarkę, która nosi ze sobą wszędzie swoje rękopisy.
Myślę również, że ogromną i wspaniałą pracę wykonała tłumaczka – Anna Karpiuk. Nie od dziś wiemy, że dobre tłumaczenie jest podstawą, a wydawnictwo Tajfuny zawsze dopieszcza nawet najbardziej wymagającego czytelnika. Pięknie i starannie wydana książka idealnie będzie pasowała do pozostałych tajfunowych perełek. Zainteresowanym literaturą japońską i tajfunowymi wspaniałościami polecamy również Cytrynę Motojirō Kajiego, recenzję tej pozycji możecie znaleźć tutaj.
Grobowa cisza, żałobny zgiełk zachwyca i intryguje mieszaniną codzienności, prostoty i dziwactwa oraz makabry. Yōko Ogawa szepcze do czytelnika, że śmierć jest wokół nas, obserwuje nas, je z nami śniadanie, a może nawet towarzyszy przy wieczornej kąpieli. Jedno jest jednak pewne – śmierć nie potrzebuje fanfar czy ogromnej publiczności. Lubi wedrzeć się w banalną codzienność i nas zaskoczyć. Wszystkie historie z tego tomu połączone są ubytkiem życia, grobową ciszą i żałobnym zgiełkiem – jak podpowiada nam tytuł.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.