Trio Yu to zjawisko na polskiej scenie muzycznej, które dla mnie jest twardym orzechem do zgryzienia. Nie jestem pewny, ile w tym wszystkim jest pewnej prowokacji, drażnienia się z słuchaczami, a ile naturalnych, wypływających prosto z serca dźwięków. Tak naprawdę chyba wiedzą to tylko muzycy Yu. Z drugiej strony, nie ma co sobie zakłócać odsłuchu przesadnym dumaniem nad stanem rzeczy, tylko należy chłonąć zawartość We Are Sorry, bo ta zaiste intryguje.
O swojej muzyce mówią: spandau synthpop, a na Wikipedii możemy przeczytać, że grupa Yu jest protoplastą tego gatunku. Czyżby notka na Wiki była kolejnym chwytem marketingowym? Kolejną prowokacją? Szczególnie że spandau synthpop to: protest przeciwko bezmyślnemu kopiowaniu form kojarzonych z muzyką elektroniczną. Dużo sprzeczności, szczególnie gdy wsłuchamy się w muzykę Yu, która zdaje się czerpać garściami z elektroniki lat osiemdziesiątych, jednak nie jest to bezmyślna kopia, a nowoczesna wariacja na ten temat. Bo wydaje się, że w elektronicznym sosie Yu ukryli gdzieś punkowy bunt, przekaz, dodając do tego elementy awangardy, sztuk wizualnych i teatru, czego dowodem jest fantastyczna szata graficzna dołączona w książeczce do płyty. Dużo pytań, dużo niewiadomych – trzeba przyznać, że fajnie to sobie Yu wykombinowali.
Yu - Hejty
Muzycznie We Are Sorry mieni się wieloma kolorami i odcieniami. Jeśli ktoś liczy wyłącznie na pełne kontrastów, głośne, hałaśliwe granie w postaci singlowego utworu Hejty, który w kilka miesięcy zdobył dobre pół miliona odsłuchów na YouTube, to może się zdziwić. Płyta rozpoczyna się spokojnym, elektronicznym, z wokalem przepuszczonym przez vocoder Tsar Love, aby zaraz przejść do dynamicznego, wręcz dyskotekowego, electroclashowego Goodbye Mr. Jones. Mało? Zaraz potem jest pełen kontrastów Umrzywamy. Z jednej strony wesoły podkład muzyczny, z drugiej groteskowy, ponury tekst o nas samych. Trzeba przyznać, że niełatwo twórczość Yu sprowadzić do wspólnego mianownika i jak sądzę, o to chodziło.
Falochron natomiast odwołuje się do tradycji trip-hopu z lat dziewięćdziesiątych. Niepokojący, powolny beat, pulsujące klawisze, smyki w tle, totalnie pokręcony tekst. Klasa. Podobnie jest w Dalej, gdzie klimat zostaje zachowany, lecz męski wokal zostaje zamieniony na damski, natomiast wejście smyków momentalnie powoduje ciary na plecach. Kolejny majstersztyk, ale trzeba przyznać, że stworzony całkiem prostymi środkami. W ogóle druga część płyty to kompozycje nieoczywiste, trudne, momentami odpychające, jak nieco psychodeliczny Tweedledee. Trzeba trochę cierpliwości aby odkryć piękno tych kompozycji.
Ale warto wejść w ten dziwaczny świat dźwięków, które Yu stworzyli na płycie We Are Sorry. Nie ma co się nastawiać na odkrycie nowych muzycznych doznań, bo stylistycznie twórczość Yu to raczej kolaż kilku gatunków, złączonych w jedną intrygującą całość, nie raz wykraczającą poza ramy czysto muzyczne.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.