kurierzy

Kurierzy z książkami, czyli o kulturze w e-commerce

Kiedy Jeff Bezos w 1994 roku przymierzał się do założenia firmy, która w 2017 uczyni go najbogatszym człowiekiem w historii (wg Forbesa), był już doświadczonym ekonomistą i biznesmenem. I jak by nie patrzył na potencjał handlu w rozwijającym się dopiero internecie, to wychodziło mu, że najlepszym towarem do sprzedaży w sieci będą książki. Czy nadal tak jest?

Kurierzy zamiast galerii – EMPiK przenosi się do on-line?

Z początkiem maja 2020 grupa EMPiK podjęła decyzję o zamknięciu, ze względu na stan epidemii, 40 sklepów w całej polsce. EMPiK zdaje się zakładać, że ponieważ epidemia potrwa co najmniej kilkanaście miesięcy, to handel w galeriach będzie coraz mniej opłacalny. Zarząd firmy przewiduje, że nowy reżim sanitarny, ograniczenie liczby klientów w sklepach, gastronomii i działalności stref fitness, zamknięcie kin, a także potencjalny upadek mniejszych sieci i ograniczenia w działalności większych (czy możemy tu mówić o samospełniającej się przepowiedni?) pozbawią duże centra handlowe znaczenia. Nie bez znaczenia zapewne będzie też utrzymujący się lęk przed zakażeniem wirusem w przestrzeni publicznej. Co ważniejsze jednak, to prawdopodobna jest trwała zmiana nawyków zakupowych klientów, którzy coraz chętniej przenoszą się z zakupami on-line. A książki, jak zauważył słusznie Jeff Bezos, świetnie nadają się do sprzedaży w sieci. EMPiK podaje, że już teraz notuje trzycyfrowe wzrosty w sprzedaży on-line (oraz sprzedaży w formie cyfrowej). Udział tej gałęzi działalności firmy w obrotach za 2019 zbliżył się do 40%. Biorąc pod uwagę ogólną dynamikę rynku e-commerce (stałe wzrosty na poziomie ca. 6% r/r) oraz zmiany nawyków zakupowych wywołane pandemią, można w tym roku oczekiwać dalszych znaczących wzrostów. Nic dziwnego, że EMPiK, równolegle z zamknięciem sklepów stacjonarnych, zapowiada dalsze inwestycje w tym sektorze.

Zakupy książkowe klientów e-commerce

Co jednak mają wspólnego z książkami kurierzy? Badania rynku wskazują, że kurierzy pozostają najpopularniejszymi dostawcami zakupów dokonanych on-line. A książki wciąż należą do najpopularniejszych kategorii towarów kupowanych w e-commerce. Większą popularnością niż księgarnie internetowe cieszą się tylko przesyłki ze sklepów odzieżowych. Warto jednak zauważyć, że z jednej strony księgarnie internetowe to nie tylko książki, ale także płyty z muzyką i filmami, a z drugiej strony książki to także e-booki (w badaniach rynku często umieszczane we wspólnej kategorii z innymi multimediami, np. aplikacjami). Zakupy w formie cyfrowej pobiera się bezpośrednio z internetu, więc tu kurierzy się nie napracują. Zobaczmy czego jeszcze możemy się dowiedzieć o kupowaniu książek on-line.

kurierzy

Kurierzy z książkami

Książki, płyty i filmy są jedną najpopularniejszych kategorii produktów sprzedawanych w internecie: kupuje je ponad połowa klientów e-commerce. Biorąc pod uwagę bardzo słabe wskaźniki czytelnictwa w Polsce można wysnuć wniosek, że internauci, zwłaszcza ci kupujący w sieci, czytają więcej niż “norma zakłada”. Aczkolwiek trudno być tego pewnym, bo w badaniach rynku książki często łączone są w jedną kategorię z płytami (z muzyką i filmami). Tak czy siak, kurierzy mają sporo książek do dostarczenia. Kobiety kupują je przy tym zdecydowanie częściej niż mężczyźni, co nie dziwi, skoro raport o czytelnictwie Biblioteki Narodowej wskazuje, że aż połowa kobiet deklaruje, że lubi czytać, w porównaniu do tylko jednej trzeciej mężczyzn. Zdecydowanie najczęściej kurierzy przywożą paczki z książkami osobom w wieku 35-49 lat, co nie pokrywa się to z szerszymi trendami czytelniczymi, bo według Biblioteki Narodowej czytelnictwo generalnie spada z wiekiem. Aczkolwiek nie odzwierciedla tego deklarowane upodobanie do książek, które jest najniższe w grupie czytającej najwięcej (młodzież szkolna). Wysoka sprzedaż książek osobom po trzydziestce może po części wynikać z tego, że kupują oni książki sobie i swoim dzieciom. Zupełnie nie jest natomiast zaskoczeniem ścisła korelacja zakupów książkowych z wykształceniem: im wyższe, tym większe upodobanie do czytania (i kupowania) książek. Podobnie nie zaskakuje, że więcej książek kupują osoby, które uważają, że dobrze im się powodzi finansowo.

Multimedia i e-booki

O dziwo ludzie znacznie rzadziej kupują w internecie multimedia w wersji cyfrowej (do pobrania) niż papierowe książki i fizyczne nośniki dźwięku i wideo. W tym przypadku nie ma takiej dysproporcji między kobietami i mężczyznami, którzy kupują multimedia nawet nieco częściej. Można by złośliwie zasugerować, że pewnie nie są to książki, ale według danych portalu upolujebooka mężczyźni kupują e-booki nawet cztery razy częściej niż kobiety i wydają średnio o ¼ więcej książkę. Najwięcej multimediów kupują oczywiście osoby najmłodsze, a najmniej najstarsze (co również nie zaskakuje). Podobnie jak w przypadku oferty księgarni tradycyjnych, kupowanie multimediów również skorelowane jest z wykształceniem i z postrzeganą sytuacją materialną. W tym drugim przypadku jest nawet silniejsza korelacja niż w odniesieniu do tradycyjnych książek i płyt. Warto jednak zauważyć, że e-booki i audiobooki w postaci cyfrowej są często w badaniach rynku łączone z oprogramowaniem i innymi produktami cyfrowymi, przez co kategoria produktów “multimedia”, którą łączy forma dostawy (pobranie), ma mniej wyraźnie “kulturalny” charakter, niż tradycyjna oferta księgarń internetowych. Jednocześnie inne produkty kojarzone z tą ofertą, a więc płyty z muzyką i filmami, w postaci cyfrowej kupujemy zazwyczaj w formie subskrypcji w serwisie streamingowym. Czyni to porównaniu tradycyjnego i cyfrowego rynku księgarskiego bardzo trudnymi.

 

kurierzy

Write a Review

Opublikowane przez

Mateusz Cyra

Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.  

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.