steinbeck

Miniatury Steinbecka, które poruszają – Kasztanek. Perła – John Steinback

John Steinbeck od lat uchodzi za mistrza opowieści o losie jednostek wykluczonych oraz złożoności ludzkich relacji. Jego literatura łączy precyzję reporterską z głęboką empatią wobec bohaterów, czyniąc z każdej historii lekcję o człowieczeństwie. Czternasta książka ze wznowionej serii dzieł autora, „Kasztanek. Perła”, jest kolejnym dowodem na kunszt Steinbecka. Oba opowiadania, choć krótkie, są miniaturami pełnymi uniwersalnych prawd, które w zwięzłej formie zmuszają do refleksji nad życiem, odpowiedzialnością, miłością i kruchością losu.

Kasztanek to opowieść niezwykle subtelna i emocjonalnie intensywna. Historia młodego chłopca Jody’ego i jego źrebaka to klasyczna opowieść inicjacyjna, w której pierwsze zetknięcie z cierpieniem i brutalnymi prawami natury staje się fundamentem dorastania. Steinbeck z niezwykłą wnikliwością portretuje psychikę dziecka, gdzie nadzieja, miłość i ekscytacja przeplatają się z pierwszymi doświadczeniami straty i rozczarowania. Autor traktuje emocje bohatera z pełną powagą, nadając narracji autentycznej głębi i wyczuwalnego rytmu życia na farmie. Prawdziwy geniusz Steinbecka objawia się w jego stylu: proza pozornie zwyczajna, pozbawiona nadmiernego patosu, jest równocześnie precyzyjnie skonstruowana, by każde zdanie niosło maksymalny ładunek emocjonalny i znaczeniowy. Opisy kalifornijskiej doliny są żywym tłem, które oddycha wraz z bohaterami, współgrając z ich przeżyciami. Kasztanek to także subtelna refleksja nad cyklem życia i śmierci, równowagą między troską a przemocą, nadzieją a rozpaczą. Postać Billy’ego Bucka, mentora i pocieszyciela, wprowadza kolejną warstwę interpretacyjną – męskość rozumianą jako odpowiedzialność i współczucie, nie zaś siła fizyczna.

Z kolei Perła to opowieść bardziej dramatyczna i symboliczna. Steinbeck sięga tu do klasycznej formy paraboli, tworząc historię rybaka Kino, który znajduje ogromną perłę – symbol nadziei na lepsze życie. Pod warstwą fabularną, która trzyma w napięciu niczym najlepszy thriller, autor bada wieczne pytania o naturę zła, destrukcyjną moc chciwości i niezniszczalną wartość godności człowieka. Steinbeck z charakterystyczną dla siebie empatią i oszczędnością słowa buduje niemal mityczny klimat, w którym każdy szczegół, od światła na perle po reakcje mieszkańców wioski, zyskuje symboliczne znaczenie. Opowieść ukazuje także nierówności społeczne i ekonomiczne, które determinują los jednostki, podkreślając, że bogactwo często przynosi więcej zagrożeń niż korzyści, a prawdziwe szczęście nie zależy od materialnych dóbr.

Oba opowiadania, choć różne pod względem tonu i emocji, łączy jedno – próba zrozumienia i współczucia, jaką Steinbeck często powtarza w swojej twórczości. Dialogi brzmią naturalnie, opisy są zmysłowe i plastyczne, pozwalając czytelnikowi w pełni zanurzyć się w świecie bohaterów, odczuć ich radości, lęki i gorycz rozczarowania. Kasztanek uczy empatii, cierpliwości i wrażliwości na los innych, także zwierząt, a Perła zmusza do refleksji nad moralnością, chciwością i ceną ludzkich pragnień.

Nie bez znaczenia pozostaje także samo wydanie książki. Piękna oprawa, solidna konstrukcja i starannie dobrany projekt okładki sprawiają, że lektura staje się rytuałem. „Kasztanek. Perła” to nie tylko opowieści do czytania – to doświadczenie, które warto celebrować, dotykając książki i zatracając się w świecie Steinbecka.

Podsumowując, Kasztanek. Perła jest kwintesencją kunsztu Johna Steinbecka. To literackie miniatury, które w prostocie i krótkiej formie ukazują uniwersalne prawdy o ludzkim losie, naturze człowieka i nieuchronności życia. To pozycja obowiązkowa zarówno dla wielbicieli klasyki literatury, jak i nowych czytelników chcących doświadczyć pełnej emocji, głębokiej prozy mistrza opowieści o losie jednostek wykluczonych.

Foto.: Prószyński i S–ka

steinbeck

Write a Review

Opublikowane przez

Magdalena Kurek - Kamińska

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii na podstawie rozprawy pt.: "Polska prasa muzyczna przed transformacją ustrojową na przykładzie "NON STOP". Analiza czasopisma w latach 1972-1990", absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Gdańskim.  Jej zainteresowania obejmują literaturę, sztukę, psychologię ale główna pasja związana jest z tempem 33 obrotów na minutę (mowa oczywiście o muzyce płynącej z płyt winylowych).

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *