jak wydać książkę

Moja pierwsza napisana książka – jak ją wydać?

Właśnie stawiasz ostatnią kropkę wieńczącą napisaną książkę. Wiesz, że chcesz podzielić się nią ze światem. Tylko jak to zrobić, nie będąc jeszcze twórcą uznanym, z którym wydawnictwa pracują na zasadach tradycyjnych? Dzisiejszy rynek wydawniczy oferuje różne formy publikacji przy inwestycjach i zaangażowaniu autora, z których każda zdaje się dawać inne możliwości i szanse. W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć 2 modele publishingowe, za pomocą których debiutanci mogą spełnić swoje marzenie i wydać pierwszą książkę.

Tradycyjny proces wydawniczy, który zakłada pełną odpowiedzialność i inwestycję wydawnictwa w publikację książki, nie jest dostępny od razu dla każdego twórcy. Z jego możliwości korzystają najczęściej autorzy, którzy zbudowali wokół siebie wierne grono czytelników i których nazwisko zwiastuje sukces komercyjny.

Autorzy debiutujący, którzy jeszcze nie funkcjonują na listach najbardziej poczytnych twórców literackich, muszą szukać alternatywnych dróg, by móc wydać książkę i zaistnieć na rynku.

W Polsce aktualnie zauważamy 3 główne drogi do wydania własnej książki przy wymaganych inwestycjach finansowych. Zaliczyć do nich możemy:

  • subsydiację wydawniczą,
  • self-publishing,
  • oraz vanity publishing.

Nie wszystkie jednak będą miały na celu sprzedaż i promocję książki. Przy vanity publishingu będziemy mówili raczej o publikacji książki jako celu samym w sobie. Dlatego, chcąc wybrać odpowiednią ścieżkę do wydania książki i wejścia z nią na rynek, warto poznać cechy przede wszystkim dwóch pozostałych form wydawniczych – subsydiacji oraz self-publishingu.

 

Publikowanie subsydiowane – na czym polega?

Subsydiacja wydawnicza to model publishingowy, który do Polski przybył z Zachodu i który zjednał sobie już niemałą liczbę zwolenników. Za pomocą subsydiacji swoje książki wydawali lub wydają autorzy znani i uznani – zarówno polscy, jak i zagraniczni.

Publikowanie subsydiowane, zgodnie ze swoją definicją, zakłada wspólne inwestycje autora oraz wydawnictwa, które służą nie tylko fizycznemu wydaniu książki, ale także zmniejszeniu ryzyka jej publikacji dla obu stron. Wysokość inwestycji oraz ich proporcje zależne są od kilku czynników – między innymi od potencjału autora i jego utworu, objętości tekstu, gatunku literackiego,  a nawet procesu negocjacyjnego między autorem a oficyną.

Współpracując z wydawnictwem na zasadzie subsydiacji, autor oddaje większą część odpowiedzialności i obowiązków związanych z przeprowadzeniem procesu wydawniczego. Oficyna, posiadając profesjonalne zaplecze, środki, wiedzę i doświadczenie, zleci rzetelną redakcję i korektę książki, wykonanie projektów graficznych ilustracji oraz okładki, jakościowe składanie i druk książki, a także zajmie się sprzedażą dzieła, jego marketingiem oraz dystrybucją do księgarń i sklepów. Nie oznacza to jednak, że autor wraz z wpłaceniem swojej części kapitału pozostaje odsunięty od procesu. W zależności od warunków zapisanych w umowie, twórca może być włączony na różnych etapach procesu i mieć wpływ na podejmowane decyzje.

W Polsce subsydiacją wydawniczą zajmuje się przede wszystkim wydawnictwo Novae Res. Chcąc poznać więcej historii projektów subsydiowanych, warto poczytać o dotychczasowych publikacjach oficyny, jak i poznać opinie o Novae Res od autorów współpracujących.

Self-publishing – o co w nim chodzi?

Drugą opcją na wydanie własnej książki jest self-publishing, który często określa się mianem publikowania niezależnego. Cała jego niezależność wiąże się z tym, że w proces wydawniczy niewłączane są żadne instytucje wydawnicze, a za powodzenie (lub niepowodzenie) procesu odpowiada wyłącznie autor dzieła.

W przypadku self-publishingu wszystkie koszty wydania książki pokrywa twórca dzieła. W porównaniu z subsydiacją będzie to więc model droższy i obarczony wyższym stopniem ryzyka inwestycyjnego. Publikowanie niezależne wymagać będzie od autora zaangażowania na każdym etapie projektu – od zlecenia korekty i redakcji tekstu, przez negocjacje z drukarniami, aż po działania sprzedażowe i marketingowe. Ta wymagająca droga przez wielu autorów jest jednak sposobem na całkowite spełnienie i wydanie dzieła w takiej formie, jaka według nich będzie najlepsza. Decydując się na nią, warto jednak mieć rzetelną wiedzę i doświadczenie związane z działaniem rynku wydawniczego w Polsce – znajomość jego mechanizmów z pewnością ułatwi nam przejście przez wszystkie etapu procesu.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *