Podwodne piękno życia – Pippa Ehrlich, James Reed – „My Octopus Teacher”

My Octopus Teacher, a w wersji polskiej Czego nauczyła mnie ośmiornica, to film dokumentalny w reżyserii Pippy Ehrlich i Jamesa Reeda ukazujący podwodne przygody z kamerą Craiga Fostera. Poza materiałami filmowymi głównego bohatera ludzkiego (a są również bohaterowie zwierzęcy) na ekranie pojawiają się kadry Rogera Horrocksa, obserwującego poczynania Fostera. To dzieło traktujące o naturze, podwodnym ekosystemie, międzygatunkowym relacjach, a także wewnętrznej przemianie, okraszone wyjątkowymi, niecodziennymi ujęciami. Craig rozpoczął filmowanie w roku 2010, a po dziesięciu latach stał się aktorem w pierwszym południowoafrykańskim dokumencie przyrodniczym. Film podczas 17. Festiwalu Filmów Dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity otrzymał nagrodę Green Warsaw za najlepszy film, a od września 2020 roku obejrzeć można go na Netfliksie.

Craig Foster, reżyser mieszkający w Kapsztadzie, przeżywając wewnętrzny kryzys, postanawia powrócić do znanego dobrze z dzieciństwa nurkowania w zimnych wodach oceanu. W 2010 roku wybiera się do niedalekiej Kapsztadu False Bay, zakłada maskę z akwalungiem i bez pianki zanurza się w Atlantyku. Pod wodą porusza się po lesie z wodorostów, jednym z zaledwie ośmiu na świecie, obserwując rośliny i zwierzęta. Z czasem zabiera ze sobą kamerę i powraca do niego porzucona pasja filmowca, a jego uwagę przykuwa młoda ośmiornica, z którą pierwszy raz spotyka się w sytuacji tworzenia przez nią z muszli i kamieni czegoś na wzór kokonu. Podwodne widoki stają się jeszcze bardziej interesujące kiedy nurek z wzajemnością obserwuje zwierzę. Podkreśla, jak inteligentne są ośmiornice, dorównujące pod tym względem psom i kotom.

Odwiedza codziennie nową znajomą, poznaje jej cykl, miejsce życia i poszukuje wszelkich informacji ułatwiających zrozumienie tej istoty, aby następnie niespodziewanie nawiązać z nią wyjątkową relację. Zyskując zaufanie zwierzęcia, coraz lepiej odkrywa oceaniczne tereny oraz tajemnice kryjącego się poza lądem życia. Pokazuje, jaka hierarchia kształtuje środowisko pełne wodorostów, a także jak kontakt z ośmiornicą wpływa na jego życie i ile go uczy. Pływanie działa na Fostera jak psychoterapia, a to, co udało mu się nakręcić, z pewnością uwrażliwiło i uwrażliwi niejednego widza.

Podczas gdy Foster dokumentował każde swoje nurkowanie kamerą wideo, nie planował nakręcić filmu. Celem, który mu przyświecał, było lepsze zrozumienie złożonego ekosystemu, skupiające się na jednym z ostatnich lasów wodorostów na świecie – mają one kluczowe znaczenie dla bioróżnorodności oceanów, ale wciąż są mało znane. Obecnie sam przyznaje, że zaskoczył go ogromny pozytywny odbiór i utożsamianie się widzów z jego przeżyciami. W celu ochrony południowoafrykańskiego lasu wodorostów i życia morskiego w 2012 roku utworzył również Sea Change Project, na którego stronie internetowej pojawiają się słowa Karola Darwina:

Te wielkie lasy wodne mogę porównać jedynie z lasami lądowymi w regionie międzyzwrotnikowym. Gdyby jednak w jakimkolwiek kraju został zniszczony las, nie sądzę, by zginęło aż tyle gatunków zwierząt, co tutaj, w wyniku zniszczenia wodorostów. Wśród liści tych roślin żyją liczne gatunki ryb, które nigdzie indziej nie znajdą pożywienia ani schronienia.

Dokument stanowi również refleksję nad wpływem człowieka na środowisko i jego kontaktem z naturą. Historia ośmiornicy, która wytworzyła niesamowitą więź z człowiekiem, porusza. Podwodne kadry wraz z odgłosami natury oraz idealnie dopasowaną ścieżką dźwiękową zachwycają i koją. Pozwalają spędzić osiemdziesiąt osiem minut wśród natury, niedostępnej nam na co dzień i złapać oddech z dala od tego, co rozgrywa się poza ekranem. Craig Foster trafnie stwierdza:

Wiele osób twierdzi, że ośmiornica jest jak kosmita. Ale dziwne jest to, że kiedy się do niej zbliżasz, zdajesz sobie sprawę, że jesteście bardzo podobni pod wieloma względami.

My Octopus Teacher | Official Trailer | Netflix

Fot.: Netflix

Write a Review

Opublikowane przez

Małgorzata Kilijanek

Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych, a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *