requeim records

Nowości od Requiem Records: Joanna Szumacher & Paweł Cieślak, Michał Szturomski i ANRS

Wytwórnia Requiem Records w tym tygodniu opublikowała trzy, wyjątkowe premiery płytowe. Kopyta Zła duetu Joanny Szumacher i Pawła Cieślaka. Słuchowisko Sowy Polski-Katalog Gatunkowy Michała Szutomskiego oraz debiut projektu ANRS.


Joanna Szumacher & Paweł Cieślak – Kopyta Zła

Kopytazła_cover

Głównym założeniem Kopyt zła była próba przygotowania albumu z pogranicza musicalu i słuchowiska utrzymanych w formie pastiszu – zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Eksperymentalna i różnorodna stylistycznie muzyka podkreślają żartobliwy, nie do końca poważny charakter wydawnictwa. Paweł Cieślak, mieszając muzyczne gatunki, stworzył kolaż melodii różnorodnych i absorbujących – pop przeplata się z techno, elektroniczne dźwięki syntezatora midi współgrają z rozstrojonym brzmieniem pianina. W przypadku samej treści Kopyt zła istotną rolę odgrywa warstwa tekstowa. Joanna Szumacher, tworząc słuchowisko i przedstawiając historię Ferdynanda i jego konia, oparła treść na noweli Edgara Allana Poe Metzengerstein. Styl narracji, jednostajny, spokojny, trzymający się z dystansem do wydarzeń w opowieści, oddaje również głos koniowi, by ten przedstawił swoje uczucia, emocje i własny punkt widzenia.

Joanna Szumacher – Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, artystka sztuk wizualnych, współwłaścicielka kasetowej oficyny wydawniczej -Super- ukierunkowanej na muzykę eksperymentalną. Organizatorka koncertów, w tym łódzkiego cyklu „Byle do wiosny”, prezentującego najciekawsze zjawiska z różnych scen niezależnych. Występowała w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, Opolu oraz podczas Festiwalu Sztuki Efemerycznej w Sokołowsku. Wspólniej z Izabelą Robakowską tworzy performatywno-muzyczny duet Smutne Kobiety (field recording, noise, free-impro), a z Mikołajem Tkaczem trap-noise’owy kolektyw BETON.

Paweł Cieślak – Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa klarnetu, dyplom z wyróżnieniem), laureat międzynarodowych (Kopenhaga, Klingenthal, Poprad) i ogólnopolskich konkursów muzycznych (m.in. Nagroda Główna w Konkursie Wykonawstwa Muzyki Współczesnej w Warszawie/Radziejowicach), finalista Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga.

Joanna Szumacher i Paweł Cieślak - Pierwsza pieśń konia


Michał Szturomski – Sowy Polski-Katalog Gatunkowy

sowy

Płyta Sowy Polski – Podział Gatunkowy to psychodeliczne słuchowisko muzyczne o charakterze popularnonaukowym. To nocna podróż w fascynujący świat sów zamieszkujących nasz kraj. Ta płyta to projekt interdyscyplinarny, którego myślą przewodnią jest zaprezentowanie w nietypowy sposób wszystkich gatunków sów żyjących na terenie Polski. Każdy utwór muzyczny, w tym wyjątkowym słuchowisku, prezentuje inny gatunek sowy. Głos lektora, malujący tajemniczy świat sów, przeplata się z autorską muzyką Michała Szturomskiego. Tekst słuchowiska, współgrający z muzyką i grafiką, czyli podział gatunkowy sów w Polsce  opracowali naukowcy, cenieni ornitolodzy ze Stowarzyszenia Ochrony Sów – Sławomir Niedźwiecki i Sławomir Rubacha.

Bardzo istotną częścią tego projektu jest warstwa wizualna, w zamyśle skorelowana ze słowem i muzyką. Część graficzną i multimedialną Sów Polski zaprojektowały dwie artystki – Katarzyna Walentynowicz i Beata Dejnarowicz. Bardzo rozbudowana, jak na standardy wydawnictwa płytowego, część graficzna projektu jest artystyczną impresją na temat anatomii tych fascynujących, tajemniczych ptaków.

Michał Szturomski "Sowy Polski" – Podział Gatunkowy (frag.)


ANRS – ANRS

anrs

ANRS to projekt Antoniny Nowackiej znanej z projektu WIDT (oraz współpracy z zespołem KIRK) i Roberta Skrzyńskiego kojarzonego z projektem Micromelancolié. Gdyby nie informacje o autorach zamieszczone na płycie, można by sądzić, że są to zrekonstruowane nagrania pochodzące z taśm szpulowych odnalezionych na dnie Bałtyku.

Zaczynające się bez żadnej zapowiedzi i równie nagle urywające się kompozycje, analogowa, hipnotyczna elektronika utrzymana w nastroju melancholijnego cut-up lo-fi oraz wokal oscylujący wokół muzyki dawnej, pieśni religijnych, antycznych oraz opery to trzy składowe tego niecodziennego słuchowiska. To płyta-rekonstrukcja, dźwiękowy pamiętnik syreny pracującej przy post-industrialnej rafie koralowej, psychodeliczny zapis składający się ze skrawków nagrań odnalezionych na taśmach magnetycznych spoczywających na dnie Głębiny Landsort.

Pozycja obowiązkowa dla fanów Meredith Monk, Diamandy Galás, Kara-Lis Coverdale czy Motion Sickness of Time Travel.

Fot. i info.: informacje prasowe/cantaramusic.pl

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *