Ciekawostki,Publicystyka,Seriale

Piątkowa ciekawostka o…: “Stranger Things”

Stranger Things
Stranger Things

Nie ostygły jeszcze emocje po wielogłosie dotyczącym serialu Stranger Things ani emocje, które serial wzbudził we mnie. Dlatego też w ramach dzisiejszej piątkowej ciekawostki, przedstawię Wam kilka interesujących faktów dotyczących tej produkcji Netflixa. Twórcy Stranger Things, bracia Duffer, przyznają, że ich serial jest bardzo mocno zainspirowany wieloma dziełami z lat 80. Część z tych nawiązań postaram się tutaj przytoczyć. Ostrzegam tylko, że w tekście może pojawić się trochę spoilerów, jeśli więc nie oglądaliście jeszcze Stranger Things, odradzam dalszą lekturę tego wpisu.

Sam początek, kiedy młodzi bohaterowie grają w Dungeons & Dragons jest sceną niemal żywcem wyjętą z filmu E.T., który zaczyna się w prawie identyczny sposób. Innym nawiązaniem do filmu Spielberga są podróżujące na rowerach dzieciaki, wiozące w charakterze pasażera istotę obdarzoną paranormalnymi zdolnościami. A tytułowy E.T. podobnie jak Jedenastka, także przywdziewa kamuflaż w postaci sukienki i blond peruki.

et vs 11

Innym motywem zaczerpniętym z twórczości Stevena Spielberga są mundury i wyposażenie policji w Hawkins, które są identyczne z tymi noszonymi przez policjantów z Amity Island w filmie Szczęki. Wliczając w to taki sam mundur szeryfa, trójkątną naszywkę i samochód, które Jim Hopper ze Stranger Things dzieli z Martinem Brodym granym przez Roy’a Scheidera. Jakby tego było mało, plakat ze Szczęk wisi na ścianie pokoju Willa Byersa.

brody vs hopper

Plakat Stranger Things, narysowany przez Kyle’a Lamberta, jest wzorowany na klasycznych dziełach Drew Struzana, autora plakatów do takich kultowych tytułów jak cała seria Gwiezdnych Wojen, Indiany Jonesa, Powrotu do przyszłości czy E.T. A czcionka wykorzystana w oficjalnym logo serialu bardzo przypomina tę użytą na okładkach oryginalnych wydań książek Stephena Kinga z lat 80. Najbardziej widać to w przypadku CujoChristine. Zresztą, jeśli już mowa o Cujo, to powieść tę możemy zauważyć na ekranie, kiedy czyta ją funkcjonariusz pilnujący wstępu do kostnicy.

Z kolei czcionka użyta w napisach początkowych i tytułach poszczególnych epizodów jest żywcem wyjęta z podręczników Dungeons & Dragons.

cujo

Wróćmy jednak jeszcze do Stephena Kinga, bowiem to w stronę jego twórczości jest w Stranger Things chyba najwięcej mrugnięć. Motyw dziewczynki obdarzonej nadnaturalnymi zdolnościami, przetrzymywanej w tajnym ośrodku rządowym, to oczywiste nawiązanie do powieści Podpalaczka. Z kolei paczka dzieciaków walczących ze złem to przecież To. Nawet finałowe starcie z potworem przypomina to z powieści o morderczym klaunie, który przyjąwszy postać wielkiego pająka zostaje ostrzelany z procy przez głównych bohaterów. A w scenach kiedy chłopcy podróżują wzdłuż torów kolejowych, na myśl sama nasuwa się nowela Ciało i jego ekranizacja zatytułowana Stań przy mnie.

tory

Ukłonem w stronę innego pisarza horrorów jest fałszywa nazwa elektrowni/ośrodka rządowego, w którym przeprowadzane są między innymi badania na Jedenastce. Budynek ten nosi nazwę Hawkins Power and Light, w skrócie HPL, czyli akronim, który jednoznacznie kojarzony jest z Howardem Phillipsem Lovecraftem. Nawet wygląd potwora, zwanego przez bohaterów Demogorgonem, przywodzi na myśl koszmary zrodzone w głowie Samotnika z Providence.

hpl

W retrospekcyjnej scenie w „Zamku Byers”, Joyce obiecuje Willowi, że zabierze go do kina na film Poltergeist (Duch). Kiedy później Joyce próbuje nawiązać kontakt z synem uwięzionym w innym wymiarze, robi to w sposób bardzo zbliżony do tego, w jaki komunikowała się matka z małą Carol Anne w Duchu, z tą różnicą, że tam zamiast ścian był ekran telewizora.

poltergeist

Postać nastoletniej Nancy Wheeler jest odniesieniem do horroru Koszmar z ulicy Wiązów, którego główna bohaterka nosiła takie samo imię i nawet ubierała się w podobnym stylu. A w finałowej walce z Freddym Kruegerem Nancy także zastawia pułapki na potwora, podobnie jak jej imienniczka ze Stranger Things.

nancy vs nancy

Kiedy Joyce i Hopper przemierzają mroczny „świat do góry nogami” w skafandrach przeciw skażeniu, Jim natyka się na coś wyglądającego jak wielkie jajo, z którego coś się wykluło. To z kolei nawiązanie do Obcego: Ósmego pasażera Nostromo. Cały ten alternatywny świat bardzo przypomina też mroczną rzeczywistość znaną z gier z serii Silent Hill, gdzie również w powietrzu unosi się popiół i mgła, a całe otoczenie jest wyraźnie bardziej posunięte rozkładem i zgnilizną.

alien

W pierwszym odcinku Will, w ramach zakładu z Dustinem, wygrywa komiks X-Men, zeszyt #134. W tym zeszycie, posiadająca telepatyczne i telekinetyczne moce Jean Grey po raz pierwszy uwalnia niszczycielską moc zwaną Dark Phoenix.

x-men 134

W epizodzie trzecim, kiedy Hopper szuka jakichś tropów w bibliotece, natrafia na wzmianki dotyczące projektu MKULTRA. W rzeczywistości naprawdę istniał taki projekt, prowadzony przez CIA w latach 50. i 60. Jego celem było badanie możliwości ludzkiego mózgu i kontroli umysłu za pomocą substancji psychodelicznych, takich jak LSD.

mkultra

W ostatniej scenie finałowego odcinka widzimy Willa, który odwiedza łazienkę, spogląda w lustro i widzimy przebłysk mrocznego wymiaru, oznaczający, że to jeszcze nie koniec. W podobny sposób zakończył się serial Miasteczko Twin Peaks, gdzie również widzimy jednego z głównych bohaterów, Agenta Coopera, spoglądającego w lustro, z którego patrzy na niego zło w postaci Boba.

last

Fot.: Netflix, Amblin Entertainment, Universal Pictures, New Line Cinema, 20th Century Fox, Marvel

Miłośnik lat 80., komiksów Marvela, horrorów i kina klasy B, które jest tak złe, że aż dobre. Odpowiedzialny za sprawy techniczne związane z Głosem Kultury.