podcasty

Polscy internauci o podcastach. Storytel uruchamia aż 10 własnych produkcji

Podcasty to forma rozrywki, po którą chętnie sięga już co piąty polski internauta. Słucha się ich najczęściej w domu, przynajmniej raz w miesiącu, a celem jest rozrywka i samorozwój. Nielsen na zlecenie Storytel Polska przeprowadził dwuetapowe badanie w populacji internautów, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów. Podcasty zadebiutowały też w Storytel!

Rynek podcastów w Polsce nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, chociaż powstaje coraz więcej podcastów, a ich autorzy dostrzegają wzrost zainteresowania nimi. Dlatego na przełomie października i listopada agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadziła badanie w populacji internautów 19-49, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów z uwzględnieniem zarówno określenia skali, jak i zrozumienia stylu użytkowania. Co ciekawe, badanie potwierdziło, że spora część polskich internautów wciąż nie zna pojęcia podcastu.

  • Co piąty internauta w wieku 19-49 lat słucha podcastów. Około 3⁄4 słuchaczy sięga po podcasty co najmniej raz w miesiącu. Częściej są to mężczyźni, osoby młode i z dużych miast
  • Internauci głównie słuchają podcastów dla rozrywki oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów, samorozwoju i edukacji. Są otwarci na eksperymentowanie
  • Chociaż użytkownikom podcastów zdarza się słuchać ich w różnych okolicznościach, to zdecydowanie najczęściej sięgają po nie w domu
  • Storytel stawia na ciekawych ludzi i różnorodną tematykę


Etap I – skala zjawiska

Podcasting to wynalazek XXI wieku. Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. W tematyce nie ma ograniczeń.

Co ciekawe, wielu badanych w Polsce deklarowało, że słyszało już pojęcie „podcastu”, niemniej jednak znacznie mniej przyznało, że wie co ono oznacza, a jeszcze mniej faktycznie było w stanie wskazać czym są podcasty. W Polsce co piąty internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że użytkownicy podcastów w Polsce to dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

Choć ogółem w populacji internautów w wieku 19-49 co piąta osoba słuchała kiedykolwiek podcastów, to w przypadku najmłodszych (19-29) jest to już co czwarty internauta. Podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28%.


Etap II – badanie użytkowników

Użytkownicy podcastów deklarują, że słuchają ich głównie dla rozrywki (58%) oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów (53%) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52%). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sportu.

Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime podcasty (81%), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19%). Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dany podcast się podoba (84%), w drugiej kolejności prowadzący (50%), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34%) i jakość nagrania (33%). Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25%), rozrywka (24%), nauka (22%), technologia (19%), kultura (19%), podróże (17%), sport (17%), lifestyle (14%) oraz finanse i biznes (14%).

Podobnie jak za oceanem, w Polsce też podcastów słucha się najczęściej w domu (73%). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem. Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27%), ale tylko dla 7% badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najcześciej podcasty odtwarzamy na komputerach (49%) i smartfonach (46%).

Zdecydowana większość użytkowników słucha podcastów co najmniej od roku (73%). Mniej więcej co trzeci słuchacz ma do czynienia z podcastami od co najmniej 3 lat. Ale co czwarty słuchający odkrył podcasty zaledwie kilka miesięcy temu. Prawie 3⁄4 słuchających podcasty sięga po nie co najmniej raz w miesiącu (73%), co trzeci przynajmniej raz w tygodniu. Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to między jedną a trzema godzinami tygodniowo (51%). Około co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na podcasty ponad 3 godz tygodniowo.

Większość użytkowników podcastów wskazało, że w ostatnim miesiącu wybrało maksymalnie trzy różne podcasty. Tylko co dziesiąty użytkownik odsłuchał ich więcej. Blisko co trzeci użytkownik podcastów nie ma żadnego ulubionego podcastu. Większość słuchaczy deklaruje otwartość na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Ci, którzy mają już jakiś ulubiony podcast,raczej słuchają lub próbują słuchać większości odcinków. Rzadko jednak są zdeterminowani, by żadnego nie przegapić.


Podcasty w Storytel

Nowy format został uruchomiony dla użytkowników Storytel pod koniec 2018 roku, obok dostępnych w aplikacji kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio. Podcasty Storytel to cykl dziesięciu audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i rozmowy o zwierzętach Doroty Sumińskiej, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast rodzicielski Agnieszki Stein,  językowy Agnieszki Bolikowskiej, podróżniczy Sławka Makaruka oraz podcast dla dzieci Figlaki. Kobiece głosy to grupa Gerlsy a damsko-męskie rozmowy prowadzą Samar Khanafer i Michał Rejent. Nowe odcinki podcastów będą miały premierę w aplikacji co środę.

Badanie, które zrealizowaliśmy z Nielsenem potwierdziło nasze przypuszczenia o polskim rynku. Z podcastami jest trochę jak z audiobookami jakiś czas temu. Polacy o nich słyszeli, ale niekoniecznie z nich korzystają. Natomiast Ci, którzy już korzystają, są wciąż otwarci na eksperymentowanie z nowymi tytułami. W Storytel postawiliśmy na ciekawych prowadzących i różnorodną tematykę, tak by każdy mógł u nas znaleźć coś dla siebie. Zaczynamy od 10 produkcji, ale nie zamykamy się na kolejne. Na pewno dostrzegamy dużą potrzebę edukacji, bo jak widać problem pojawia się już na etapie samej definicji podcastu. Kolejny krok to promocja podcastów, które są formą rozrywki, ale też samokształcenia i rozwoju osobistego. Ponadto krótka forma, bo mówimy o kilkudziesięciominutowych odcinkach, może być alternatywą dla serialu telewizyjnego czy słuchania muzyki.
-mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska

W związku z uruchomieniem nowego formatu Storytel przygotował możliwość darmowego korzystania z aplikacji aż przez 30 dni. Wystarczy skorzystać z formularza rejestracyjnego na www.podcast.storytel.com/pl/pl


Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Firma powstała w 2005 r. w Szwecji, w Polsce działa od lutego 2016. Obecnie ma ponad 700 tys. użytkowników w 15 krajach.

Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI. Etap 1 na grupie reprezentatywnej internautów w wieku 19-49 lat (n=1023), w październiku 2018 roku. Etap 2 na grupie użytkowników podcastów w wieku 19-49 lat (n=278) w listopadzie 2018 roku.

podcasty

Write a Review

Opublikowane przez

Mateusz Cyra

Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.  

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *