Pandemia COVID niezwykle korzystnie wpłynęła na rynek sprzedaży instrumentów muzycznych. Nadszedł jednak czas korekty. Kryzys związany z inflacją, rosnącymi cenami mediów i problemami z logistyką sprawia, że sprzedaż wielu produktów spada. Polacy zaczynają coraz bardziej oszczędzać i przez to często ograniczać wydatki m.in. na realizację swoich pasji. Sytuacja ta martwi przedsiębiorców, w tym też przedstawicieli branży muzycznej. Czy w następnych latach znacznie spadnie popyt na sprzęt? Krótko omawiamy to, jak rysuje się przyszłość sprzedaży instrumentów muzycznych!
Jak wygląda przyszłość sprzedaży instrumentów muzycznych?
W czasie pandemii COVID wiele osób decydowało się na zakup sprzętu, chcąc wykorzystać fakt, że spędzają więcej czasu w domu i oszczędzają na dojazdach do pracy. Czasy post-pandemiczne korygują ten trend. Aktualnie wszystko wskazuje na to, że sprzedaż instrumentów muzycznych spada. Koszty produkcji i dostaw sprzętu z dalekiego Wschodu (głównie z Chin) rosną, przez co rosną też jego ceny. W połączeniu z inflacją i ogólnym kryzysem można mówić o trudnej, niesprzyjającej sytuacji. Duży odsetek klientów w obawie przed zwiększającymi się kosztami codziennego życia stara się coraz bardziej oszczędzać i ograniczać wydatki do tych niezbędnych. Popyt jest więc bez wątpienia mniejszy i niestety zjawisko to może jeszcze długo się utrzymywać.
Oczywiście nadal pozostaje wiele osób, które mimo wszystko chcą czy muszą grać na instrumentach i potrzebują sprzętu. Niektórzy nich zwracają się w stronę modeli używanych lub odkładają zakupy na „lepsze czasy”. Niektórzy producenci co prawda starają się tworzyć budżetowe wersje swoich modeli instrumentów, np. z mniej kosztownych materiałów, ale nie wszyscy klienci zdają sobie z tego sprawę albo świadomie preferują droższe „oryginały”, które są bardziej trwałe i mają znacznie lepsze parametry oraz funkcjonalność.
Nieoczekiwanym konkurentem dla tradycyjnych sklepów detalicznych stają się duże sieci handlowe online, do których trafiają nadwyżki sprzętu zamówionego w czasie „hossy pandemicznej”. Ten trend najprawdopodobniej nie utrzyma się długo, ale obecnie stanowi dodatkowy problem dla specjalistycznych sklepów ze sprzętem muzycznym, sportowym i rekreacyjnym.
Jakie są trendy na rynku sprzedaży instrumentów muzycznych?
Aktualnie można wyraźnie zauważyć zwiększone zainteresowanie używanymi instrumentami muzycznymi. Zwrot w tę stronę wiąże się nie tylko ze względami finansowymi. W ostatnich latach znacznie zwiększyła się świadomość społeczna dotycząca konieczności dbania o stan środowiska. Coraz więcej osób stara się żyć bardziej odpowiedzialnie, m.in. rezygnując z nierozsądnego konsumpcjonizmu, czyli ograniczając kupno nowych produktów. W ten sposób ograniczają produkcję odpadów, zmniejszają ślad węglowy itp.
Dużą rolę w kształtowaniu obecnych trendów odgrywa również moda. Znów na topie są retro brzmienia i design. Producenci często odtwarzają dawne wpływy w nowych projektach albo w pewien sposób do nich nawiązują, ale oryginalne instrumenty vintage są pod wieloma względami zdecydowanie bardziej atrakcyjne.
Klienci, a w szczególności młodzi ludzie niechętnie zadłużają się na zakup nowego sprzętu. Kredyt jest dla nich utratą „wolności”. Obserwując swoich rodziców, którzy całe życie spłacają kredyty i ciągle brakuje im pieniędzy, co powoduje frustracje i stres, młodzi ludzie w naturalny sposób buntują się przeciwko takiemu stylowi życia. Ważnym trendem na rynku staje się wynajem instrumentów muzycznych. Model subskrypcji oczywisty dotychczas dla telekomunikacji, telewizji, oprogramowania, staje się powszechny także dla produktów fizycznych, takich jak instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy, etc.
Jak wpisać się w nowe trendy subskrypcji i zacząć sprzedawać używane instrumenty muzyczne?
Ciekawą opcją wydaje się współpraca z wypożyczalnią sprzętu, która kupuje od sklepu detalicznego sprzęt do wynajęcia swoim Klientom, a następnie odsprzedaje go po wynajmie do sklepu, od którego wcześniej kupiła. W takim wariancie sprzęt jest relatywnie nowy (kilku- kilkunastomiesięczny), jego pochodzenie jest sprawdzone, sprzęt jest jeszcze na gwarancji, a więc można go ponownie sprzedać z dobrą marżą, w tym także z powrotem do wypożyczalni sprzętu.
Właściciele sklepów muzycznych powinni jak najbardziej rozważyć dywersyfikację swojej oferty poprzez dołączenie do niej używanych instrumentów. Takie produkty warto nie tylko sprzedawać, ale też wynajmować. Dodanie nowego kanału to duże wyzwanie, dlatego najrozsądniej jest skorzystać ze wsparcia specjalistów, takich jak np. zespół prowadzący VIBE – internetową wypożyczalnię sprzętu muzycznego (https://vibe.pl/). W ten sposób można sprawnie zdobyć duże grono nowych klientów i odczuwalnie zwiększyć przychody, dostosowując się do zmian na rynku.