W miniony poniedziałek z ramienia FlixClassic – platformy VOD specjalizującej się w filmowych klasykach i nie tylko – odbyły się warsztaty z Tomaszem Raczkiem – krytykiem filmowym, autorem programów telewizyjnych, redaktorem naczelnym miesięcznika „Film” w latach 2012-2013, a od 2017 redaktorem naczelnym „Magazynu Filmowego” wydawanego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Tomasz Raczek to także twórca youtubowego kanału Wideorecenzje Tomasza Raczka. Aby wziąć udział w warsztatach, należało nagrać konkursowe wideo z zapowiedzią wybranego dzieła z biblioteki filmowej FlixClassic.pl. Zwycięzcy dzięki radom pana Tomasza mogli dowiedzieć się, w jaki sposób opowiadać o filmach, by wzbudzić zainteresowanie widza i zachęcić do seansu. Warsztaty były w pewnym sensie kolejnym wyzwaniem konkursowym, gdyż wybrane nagrania wieńczące całość zostaną zaprezentowane jako zapowiedzi filmowe na wyżej wymienionej platformie VOD.
Wydarzenie podzielone było na dwie części – pierwsza, teoretyczna, rozpoczęła się wystąpieniem pani Małgorzaty Markiewicz z FlixClassic, następnie po powitaniu uczestników pan Tomasz Raczek rozpoczął wystąpienie opiewające w liczne anegdoty z życia zawodowego, ubarwione wieloma postaciami, które spotkał na swojej drodze. Bardzo ciekawie było posłuchać o dawnych zasadach rządzących Telewizją czy wysłuchać anegdoty o jamniku Puzonie, który żył na antenie telewizyjnej 30 lat w towarzystwie Jerzego Waldorffa. Równie interesująca była historia o wyjeździe do Edynburga podczas studiów na Akademii Teatralnej, pan Tomasz bowiem spotkał tam Lesliego Mitchella, legendarnego spikera i aktora, który ofiarował mu cenne rady dotyczące przekazywania treści w TV, a także wskazówki – jak w krótkim czasie opowiedzieć o filmie tak, by potencjalny widz chciał obejrzeć zapowiedziane dzieło.
Prócz wielu interesujących historii z pierwszej części warsztatów można było również dowiedzieć się między innymi o cechach dobrego opowiadacza. Przede wszystkim w pamięci utkwiło mi to, by traktować widza jak przyjaciela i być skoncentrowanym jedynie na przekazywanej treści bez względu na okoliczności towarzyszące nagrywaniu zapowiedzi. Doskonałym tego przykładem były fragmenty nagrań pana Tomasza dla Onetu. Jedna z nich miała miejsce w księgarni, w której łatwo było stracić uwagę i zapomnieć, co właściwie chce się przekazać. Każda z zapowiedzi została omówiona przez prowadzącego i zakończona wnioskami. Na przykład w przypadku filmu Lokis Janusza Majewskiego, dowiedzieliśmy się, jak poprawnie podawać wizytówkę i o której godzinie wypada pojawić się w gościach podczas pierwszej wizyty. To wszystko miało za zadanie podkreślić, jak ważne jest wyłapywanie nieoczywistości, swoistych perełek z dzieł filmowych, tak, by były one bliższe, bardziej ludzkie dla przyszłych widzów.
Druga, praktyczna część warsztatów rozpoczęła się od rozmowy uczestników między sobą, a następnie zaprezentowaniu kolegi z pary przed kamerą w minutowym wystąpieniu. Lekkość, z jaką uczestnicy wypowiadali się przed kamerą i przekazywali informacje o swoich nowych kolegach, była godna podziwu. Uczestnicy doskonale zdawali sobie sprawę z roli, jaką pełni prezenter, i bez wątpienia wiele rad, których wysłuchali w części pierwszej, wykorzystali w swoich prezentacjach. Równolegle uczestnicy mieli indywidualne rozmowy z panem Tomaszem na temat swoich nagrań konkursowych. Po motywujących do działania rozmowach pan Tomasz podzielił się swoim komentarzem na temat nagrań przygotowanych na warsztatach.
Słowem podsumowania warto zaznaczyć, że warsztaty z panem Tomaszem to bardzo inspirujące wydarzenie, opiewające w dobrą energię i ciekawe osoby, które łączy zamiłowanie do kina. Mam nadzieję, że to była pierwsza, lecz nie ostatnia edycja tego przedsięwzięcia, gdyż bez cienia wątpliwości warto wziąć w nim udział, by później w domowym zaciszu zatopić się w produkcjach FlixClassic w towarzystwie zachęconych naszą zapowiedzią znajomych.
Kino w każdej postaci, literatura rosyjska, reportaż, ale nie tylko. Magister od Netflixa, redaktor od wszystkiego. Właściwy człowiek we właściwym miejscu – chętnie zrelacjonuję zarówno wystawę, koncert, płytę, jak i sztukę teatralną.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.