ukryta gra

„Ukryta gra”, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

Ukryta gra, najnowsza produkcja Watchout Studio (Bogowie, Sztuka kochania), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada.

Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej.

Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego Ukryta gra w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.

W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.

Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.

Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.

Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.

Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.

Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.

Podobnie jak w przypadku BogówSztuki kochania, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.


Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

UKRYTA GRA

W rolach głównych: Bill Pullman, Robert Więckiewicz, Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow, Corey Johnson, Nicholas Farrell, Jewgienij Sidichin.

Reżyseria: Łukasz Kośmicki

Scenariusz: Łukasz Kośmicki, Marcel Sawicki

Zdjęcia: Paweł Edelman PSC

Scenografia: Allan Starski

Muzyka: Łukasz Targosz

Kostiumy: Ewa Gronowska

Charakteryzacja: Ewa Drobiec, Agnieszka Hodowana

Montaż: Robert Gryka, Wolfgang Weigl, Krzysztof Arszennik

Dźwięk: Jarosław Bajdowski, Michał Fojcik, Bartłomiej Bogacki

Casting: Jeremy Zimmermann, Nadia Lebik

Kierownik produkcji: Magdalena Malisz

Producenci wykonawczy: Justyna Pawlak, Oliver Simon, Adrian Włodarski

Producenci: Piotr Woźniak-Starak, Krzysztof Terej, Daniel Baur

Produkcja: Watchout Studio

Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM

Koprodukcja: TVN S.A., NEXT FILM, Canal+, Big City Outdoor, The Story Lab, Poręczenia Kredytowe, Kosafilm, Galeria Olśnienia – GO Justyna Chodkowska

ukryta gra

Oficjalny profil filmu na Facebooku: https://www.facebook.com/ukrytagra/

Oficjalny profil filmu na Instagramie: https://www.instagram.com/ukrytagra/

ukryta gra

Write a Review

Opublikowane przez

Mateusz Cyra

Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Głos Kultury. Twórca artykułów nazywanych "Wielogłos". Prowadzący cykl "Aktualnie na słuchawkach". Wielbiciel kina, który od widowiskowych efektów specjalnych woli spektakularne aktorstwo, a w sztuce filmowej szuka przede wszystkim emocji. Koneser audiobooków. Stan Eminema. Kingowiec. Fan FC Barcelony.  

Tagi
Śledź nas
Patronat

1 Komentarz

  • Faktycznie, te plakaty naprawdę im się udały. Zresztą cały film jest bardzo dobrze przygotowany i zrobiony. Według mnie to nic w nim nie brakuje. Bo są i znani aktorzy, dobra muzyka, scenografia no i cała historia też jest ciekawa

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *