Wojtek Szczepanik prezentuje pierwszy album na świecie stworzony z zerowym śladem węglowym

Wojtek Szczepanik to kompozytor i producent muzyczny wychowany w Polsce i tworzący w Berlinie, łączący muzykę klasyczną z elektroniką, który podzielił się właśnie swoim kolejnym albumem. Pełna ambientowych, refleksyjnych kompozycji i przestrzennych brzmień płyta Atmosphere to odpowiedź na trudne czasy społecznej izolacji i degradacji środowiska, dlatego wyprodukowana została z zerowym śladem węglowym. Atmosphere trafiła już na serwisy streamingowe.

Atmosphere jest dowodem na to, że jesteśmy w stanie zmienić na lepsze każdy obszar naszego życia i żyć w pełnej zgodzie z naszą planetą, tylko jeśli się do tego odpowiednio przygotujemy. Swoje najnowsze wydawnictwo, Wojtek poświęcił zainspirowaniu innych do podjęcia działań w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla w różnych obszarach egzystencji. Atmosphere to wydawnictwo wyprodukowane bez śladu węglowego, a także wyzwanie dla branży muzycznej, wymagającej transformacji w zakresie tworzenia oraz konsumowania muzyki w trosce o planetę. 

Każdy etap jakiejkolwiek produkcji muzycznej generuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery i jestem tego świadomy. Moją misją było napisanie, nagranie, a także wyprodukowanie albumu z zerowym śladem węglowym, dlatego cała płyta nagrana została w londyńskim studio napędzanym energią odnawialną. W ten sposób udało się znacznie ograniczyć emisję CO2. komentuje Wojtek.

Część produkcji, przy której nie wykorzystano wyłącznie zielonych źródeł energii, skompensowano tzw. certyfikatami pochodzenia. Gwarantują one wpuszczenie do sieci takiej samej ilości energii z odnawialnych źródeł, jakiej zużyto ze źródeł wysokoemisyjnych. Przy ograniczaniu emisji wzięto pod uwagę nawet nadchodzący klip zdjęciowy, który powstał przy użyciu wyłącznie już stworzonych przez innych artystów, a nie wykorzystanych jeszcze materiałów. Kluczową kwestią był tu transport generujący przy tego typu projektach najwyższe emisje dwutlenku węgla. O ile było to możliwe, Wojtek poruszał się rowerem, a podczas trasy będzie korzystać z pociągów, samolotów napędzanych biogazem lub kompensować emisję. Materiał nie będzie mieć fizycznej odsłony i będzie dostępny wyłącznie w formie digitalowej. 

Przejmujące przesłanie albumu bardzo trafnie odzwierciedla panujący na nim klimat. Dramatyczny i pełen dynamiki album to wyraźne połączenie dwóch odmiennych gatunków: modern classical i muzyki elektronicznej, sprzężenie brzmienia akustycznego pianina z syntetycznymi, mięsistymi dźwiękami syntezatorów.

Wojtkowi przyświecał jasny cel: Połączyć dwa na pozór odmienne gatunki: muzykę klasyczną, fortepianową i współczesną, klubową. Sprzężyć brzmienie akustycznego fortepianu z syntetycznymi, mięsistymi dźwiękami syntezatorów. Fortepian w kontekście elektronicznego tła widziany jest w innym niż dotąd świetle. Tworzyłem i wydawałem jak dotąd muzykę piano solo. Słuchałem z kolei muzyki elektronicznej, techno, tech-house, ambient. Taką też muzykę komponowałem na boku i w pewnym momencie stwierdziłem, dlaczego by tego ze sobą nie połączyć.

W muzyce Wojtka słychać jego architektoniczne wykształcenie. Przestrzeń i dźwięk działają tu integralnie. Nie skupiam się na pojedynczych instrumentach, melodiach czy rytmach. Łatwo początkowo mylnie przyjąć, że fortepian gra w moich kompozycjach główną rolę. Do pewnego stopnia jest to prawda. Jednak połączenie konkretnych instrumentów, w odpowiednich proporcjach i w przemyślanej strukturze tworzą swego rodzaju przestrzeń, która ta z kolei kreuje atmosferę i wzbudza w nas emocje.  dodaje artysta.

Tytuł albumu Atmosphere nawiązuje do wielowarstwowości i przestrzennego charakteru wykreowanego przez połączenie brzmień i instrumentów w ramach przemyślanej struktury.  Sample pochodzące z prywatnego archiwum artysty wprowadzają do muzyki specyficzny nastrój i nadają jej melancholijnego charakteru: W ten sposób każdy utwór jest dla mnie osobistą pamiątką, ponieważ zawiera moje wspomnienia. Dzięki temu elementowi kreuję charakterystyczną dla danego utworu atmosferę i wyrażam swoje emocje. Buduję mapę wrażeń, gdzie każdy dźwięk gra swoją rolę. Sample sprawiają, że odbieramy muzykę z innej, tej ludzkiej i osobistej perspektywy.

Wojtek, a właściwie Wojtek Szczepanik to 23-letni pianista, kompozytor i twórca należący do nurtu modern classical łączy muzykę klasyczną z elektroniczną, wzbogacając brzmienie fortepianu modulacjami syntezatorów, brzmieniami generowanymi z kontrolerów i samplami. Wojtek mimo młodego wieku i stosunkowo krótkiej kariery muzycznej zdążył już wystąpić na scenach największych festiwali w Polsce i zagranicą. Jest finalistą konkursu Transatlantyk Instant Composition Contest z roku 2016 i 2017 oraz zdobywcą tytułu Firestone Headliners of Tomorrow 2018. Na swoim koncie ma już dwa albumy Margines oraz INSTINCT. Atmosphere ukazała się 24 lipca 2020.

Fot. i inf.: sidorowicz.co

Write a Review

Opublikowane przez

Małgorzata Kilijanek

Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych (Radio Nowy Świat i Radio 357), a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.

Tagi
Śledź nas
Patronat

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.