Nominacje do Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2018, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, określanych przez media mianem „polskich Oscarów” zostały ogłoszone. Gala wręczenia nagród odbędzie się 23 marca w Teatrze Polskim. Przedstawiamy listę nominowanych.
W tym roku Orły obchodzą okrągłą, dwudziestą rocznicę powstania. Stworzone w 1999 roku przez Dariusza Jabłońskiego, reżysera, producenta filmowego i wieloletniego Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, przez 20 lat swojej historii stały się jednymi z najbardziej prestiżowych i pożądanych nagród na polskim rynku filmowym, trafiając rokrocznie w ręce najlepszych polskich filmowców. Orzeł, Nagroda Polskiej Akademii Filmowej jest cenna, bo przyznawana przez środowisko filmowe, które zna proces powstawania filmów „od kuchni” i umie docenić pracę wszystkich współtwórców zaangażowanych w produkcję – mówił o Orłach Allan Starski, wybitny polskich scenograf, laureat Oscara, autor wyjątkowej odznaki, symbolu przynależności do Polskiej Akademii Filmowej. Zdaniem Agnieszki Holland natomiast Polskie Nagrody Filmowe Orły są emanacją, prawdziwym niezależnym wyrazem naszych gustów, naszych przekonań i naszych miłości.
Tegoroczna jubileuszowa XX edycja konkursu rozpoczęła się 12 stycznia 2018 roku tradycyjnym wysłaniem kart przez wiodącą na rynku firmę doradczo-audytorską PwC do blisko 700 członków Polskiej Akademii Filmowej. Pierwsza tura głosowania zakończyła się o północy 3 lutego.
Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 61 filmów, w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny członkowie Akademii wybierali spośród 48 produkcji, a w kategorii Najlepszy Serial Fabularny spośród 10 tytułów.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 otrzymali:
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, reż. Paolo Genovese, Włochy
– „The Square”, reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania
– „Toni Erdmann”, reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja
NAJLEPSZY MONTAŻ
– Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork”
– Leszek Starzyński, „Cicha noc”
– Jarosław Barzan, „Najlepszy”
– Grażyna Gradoń, „Powidoki”
– Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie”
– Katarzyna Lewińska, „Powidoki”
– Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc”
– Radosław Ochnio, „Królewicz Olch”
– Tomasz Dukszta, „Najlepszy”
– Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot”
– Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki”
– Marek Wronko, „Volta”
ODKRYCIE ROKU
– Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc”
– Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki”
– Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Belfer”, sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak
– „Diagnoza”, reż. Xawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski
– „Wataha”, sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik
– „Beksińscy. Album wideofoniczny”, reż. Marcin Borchardt
– „Młynarski. Piosenka finałowa”, reż. Alicja Albrecht
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie”
– Agnieszka Suchora, „Cicha Noc”
– Bronisława Zamachowska, „Powidoki”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Akadiusz Jakubik, „Cicha noc”
– Tomasz Ziętek, „Cicha noc”
– Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy”
NAJLEPSZA MUZYKA
– Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Ishai Adar, „Droga Aszera”
– Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków”
– Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie”
– Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania”
– Clint Mansell, „Twój Vincent”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Marek Warszewski, „Powidoki”
– Wojciech Żogała, „Sztuka kochania”
– Matthew Button, Piotr Dominiak, Maria Duffek, Rafał Waltenberger „Twój Vincent”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie”
– Agnieszka Mandat, „Pokot”
– Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Dawid Ogrodnik, „Cicha noc”
– Jakub Gierszał, „Najlepszy”
– Bogusław Linda, „Powidoki”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Piotr Stasik, „21x Nowy Jork”
– Piotr Sobociński jr, „Cicha noc”
– Michał Englert, „Maria Skłodowska – Curie”
– Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot”
– Paweł Edelman, „Powidoki”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot”
– Krzysztof Rak, „Sztuka kochania”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Anna Jadowska, „Dzikie róże”
– Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot”
NAJLEPSZY FILM
– „Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski
– „Pokot”, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
– „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman
Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową od 1999 roku. Orły przyznawane są głosami członków Polskiej Akademii Filmowej w 19 kategoriach. Głosowanie na nominowanych i laureatów Orłów jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Partnerem Polskich Nagród Filmowych Orły od chwili ich powstania jest czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, która nadzoruje także proces przyznawania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.
Fot. i inf.: Polskie Nagrody Filmowe ORŁY / pnf.pl