Do niedzieli 8 marca 2020 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie można jeszcze zobaczyć Wystawę, której nie było… Ignacy Łopieński (1865–1941) – odnowiciel sztuki graficznej. Ignacy Łopieński to jeden z najważniejszych polskich grafików przełomu XIX i XX wieku. MNW zamierzało zaprezentować twórczość tego artysty jesienią 1939 roku. Jednak II wojna światowa pokrzyżowała te plany – na kolejne 80 lat. Dzisiaj Muzeum spłaca swój historyczny dług wobec artysty. Otwarta w grudniu 2019 roku wystawa to pierwsza tak obszerna prezentacja jego dzieł: rycin i płyt graficznych, rysunków studyjnych, akwareli oraz medali z brązu. Ignacy Łopieński był twórcą wszechstronnym, ale ostatecznie pozostał wierny grafice. Uwagę odbiorców od razu przyciąga maestria jego warsztatu – podkreśla Piotr Czyż, kurator ekspozycji.
Ignacy Łopieński urodził się 1 lutego 1865 roku w Warszawie w rodzinie znanych artystów brązowników. Wzrastał w domu, w którym spotykali się przedstawiciele warszawskich kręgów artystycznych. Uczył się w Warszawie, Paryżu, Wiedniu i Berlinie, a wykształcenie w dziedzinie grafiki zdobył w akademii monachijskiej. Na początku XX wieku wyjechał do Francji, gdzie pracował m.in. w Trégastel na wybrzeżu bretońskim. Prace graficzne Łopieńskiego zyskały międzynarodowe uznanie na wystawach w Berlinie, Monachium, Lwowie i Petersburgu. Artysta stał się znany również w kraju. Jego graficzne reprodukcje obrazów polskich malarzy trafiały do szerokiego grona odbiorców. Łopieński był także pedagogiem, dzięki niemu wielu polskich malarzy poznało tajniki technik graficznych. W 1931 roku odznaczono go Złotym Krzyżem Zasługi.
Burzliwe losy wystawy w MNW
Jesienią 1939 roku MNW zamierzało otworzyć wystawę prac Ignacego Łopieńskiego. Artysta przekazał placówce obszerny zespół rycin, studiów rysunkowych i matryc graficznych. Wojna pokrzyżowała jednak te plany i przygotowywany pokaz dzieł Łopieńskiego nie odbył się. Dzisiaj muzeum spłaca swój historyczny dług wobec artysty. Otwarta w grudniu ub.r. wystawa to pierwsza tak obszerna prezentacja jego dzieł: rycin i płyt graficznych, rysunków studyjnych, akwareli oraz medali z brązu. Bezpośrednim impulsem do jej przygotowania było odzyskanie w 2014 roku, dzięki pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP, części prac Łopieńskiego zrabowanych z MNW po upadku powstania warszawskiego. Dzieła artysty, wraz z innymi kolekcjami muzeum, zostały wówczas wywiezione z Polski i trafiły do składnicy dzieł sztuki na zamku Fischhorn w pobliżu Salzburga. Znaczną część przetrzymywanych tam obiektów udało się sprowadzić do kraju już w 1946 roku.
Wszechstronny artysta, doskonały rzemieślnik
Ignacy Łopieński był twórcą wszechstronnym, ale ostatecznie pozostał wierny grafice. Uwagę odbiorców od razu przyciąga maestria jego warsztatu – podkreśla Piotr Czyż, kurator ekspozycji. Łopieński tworzył w różnych technikach graficznych: studia postaci, portrety, sceny rodzajowe i pejzaże. Zajmował się także grafiką użytkową. Zasłynął jako interpretator malarstwa, wykonujący znakomite akwafortowe reprodukcje obrazów malarzy, m.in. Anny Bilińskiej, Juliana Fałata i Jana Matejki. Tworzył również z natury, rysując bezpośrednio w werniksie na płycie, co często praktykowano w grafice autorskiej końca XIX wieku. Jednym z najczęściej podejmowanych przez artystę tematów był portret. Łopieński wykonywał wizerunki bliskich mu osób, a także wielkich Polaków – Mikołaja Kopernika, Tadeusza Kościuszki, Stanisława Staszica, Artura Grottgera, prezydenta Ignacego Mościckiego i marszałka Józefa Piłsudskiego. Ukazywał także widoki polskich miast, w tym portu w Gdyni. Wykonanie matrycy i odbitek artysta poprzedzał najczęściej szkicami. Zachowane w zbiorach MNW rysunki to w większości prace pomocnicze, studia lub pierwowzory grafik. Łopieński tworzył również akwarele i obrazy olejne, zajmował się rzeźbą. W dorobku artysty znalazły się także medale i plakiety z brązu.
MNW zaprasza na zwiedzanie wystawy z jej kuratorem Piotrem Czyżem z Gabinetu Rycin i Rysunków MNW.
8 marca / niedziela / godz. 14.00
OPROWADZANIA KURATORSKIE
zbiórka z Holu Głównym / bilety (20 zł i 12 zł) online i w kasie od 3 marca
/ ok. 60 min / liczba miejsc ograniczona
Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych (Radio Nowy Świat i Radio 357), a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.