Pianoforte to film dokumentalny Jakuba Piątka, opowiadający o Konkursie Chopinowskim – najstarszym tej rangi wydarzeniu na świecie, w którym co pięć lat w Warszawie spotykają się pianiści walczący o uznanie. Brały w nim udział największe sławy, takie jak Maurizio Pollini, Martha Argerich, Rafał Blechacz, Dymitr Szostakowicz, Dang Thai Sona czy Krystian Zimerman. Ukazany na ekranie przebieg XVIII Konkursu Chopinowskiego odsłania niedostępne jego widzom i słuchaczom kulisy, a także estradowe i prywatne oblicza uczestników konkursu z całego świata. Pianoforte obejrzeć można było podczas dwudziestej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity, a na ekranach polskich kin zagościł oficjalnie 16 lutego 2024 roku.
Pianoforte okazało się polskim numerem jeden wśród międzynarodowych propozycji festiwalowych dwudziestej edycji Millennium Docs Against Gravity. Przyznali to widzowie (Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego) i Prezydent Miasta Gdyni (wyróżnienie za czułość i empatię ubraną w imponującą formę filmową). Dokument przybliżając oglądającym XVIII Konkurs Chopinowski i wielką życiową szansę dla jego uczestników, okazuje się niebywale interesujący.
Eliminacje konkursu przechodzi sto sześćdziesiąt kandydatek i kandydatów, a do finału dostaje się jedynie dwanaście osób. Wśród bohaterów dokumentu znaleźli się charyzmatyczni Włosi: Leonora Armellini, Michelle Candotti i Alexander Gadjiev, Hyuk Lee z Korei Południowej, Hao Rao z Chin wraz ze swoją nauczycielką Vivian Li, siedemnastoletnia Eva Gevorgyan z Moskwy i student Bydgoskiej Akademii Muzycznej Marcin Wieczorek. Wszyscy przybyli do Warszawy, aby spełnić swoje marzenia o prestiżu, sławie i kontraktach płytowych z najbardziej cenionymi wydawnictwami na świecie.
Wybierają fortepiany, na których zagrają przed jury, ćwiczą bez końca zamknięci w hotelowych pokojach, radzą i nie radzą sobie z emocjonalnym ciężarem oczekiwań własnych i cudzych. A my, oglądający, w napięciu czekamy na rozwój wydarzeń, zupełnie zapominając, że istnieje świat inny niż ten wypełniony muzyką Chopina. Jak pisała w 2021 roku o dokumentowanej edycji konkursu krytyczka muzyczna Dorota Szwarcman: Wszyscy zresztą od I etapu do końca powtarzaliśmy, że nie zazdrościmy jury, że ma bardzo trudne zadanie, bo przyjechało mnóstwo naprawdę utalentowanej młodzieży pianistycznej.
Obserwując jak wiele sprzecznych stanów emocjonalnych prezentują uczestniczki i uczestnicy konkursu, trudno im nie kibicować (w tym na pewno ułatwieniem jest brak znajomości wyników XVIII Konkursu, więc jeśli ich nie znacie, polecam wstrzemięźliwość i zaskoczenie w czasie seansu), podziwiając jednocześnie samozaparcie i niesamowite poświęcenie.
Dokument Piątka to też rzut okiem na relacje z ich bliskimi i nauczycielami, podejście do ćwiczeń i ogromnego zmęczenia, zmagania ze stresem, a także myślami i zachowaniami, będącymi jego konsekwencjami. To doświadczenie świata, w którym pierwsze skrzypce (a może fortepiany) grają perfekcjonizm i potrzeba wybitności, które idealnie uosabia rosyjska nauczycielka Evy Gevorgyan, Natalia Trull – surowa, do bólu wymagająca, wiecznie strofująca i bezwzględna. Nie sposób nie wspomnieć też o Marcinie Wieczorku, którego monologi wywoływały chyba największe salwy śmiechu wśród festiwalowej widowni, rozładowując nieco współdzielone z bohaterami filmu napięcie.
Jakub Piątek wybierał ekranowe postacie przez wzgląd na ich osobowości, a w tworzenie filmowych sylwetek wplótł archiwalne nagrania udowadniając, że droga do osiągnięcia sukcesu to złożony proces, a nie efekt jedynie ciężkiej pracy. Pokazał tym samym jak wygląda zakulisowa codzienność wirtuozek i wirtuozów fortepianu oraz jaki koszt ponoszą artyści i ich bliscy, abyśmy mogli nagradzać ich owacjami na stojąco. Wszystko to w trzech etapach i finale.
Ogromna presja i nieuchronność porażki to uczucia pojawiające się w życiu nie tylko pianistek i pianistów. Opowiadanie o tym, że nie zawsze się wygrywa, jest bliższe naszym doświadczeniom. Moim na pewno. Zdarza mi się to częściej niż odniesienie zwycięstwa – opowiadał reżyser w rozmowie z Wirtualną Polską.
Pianoforte jest dziełem bezsprzecznie wyjątkowym. Takim, w którego brak scenariusza i podziału na role aż trudno uwierzyć. Może jednak stanowi dowód na to, że to życie pisze je najlepiej? W interpretacji Jakuba Piątka – z pewnością.
Źródła:
Millennium Docs Against Gravity
Dorota Szwarcman, Dziwne Wyniki, Co w duszy gra – Polityka, 21.10.2021
Artur Zaborski, Film o Konkursie Chopinowskim podbija USA. „Nie interesował mnie zwycięzca”, Wirtualna Polska, 25.01.2023
Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych, a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.