Film The Room w reżyserii Lenny’ego Abrahamsona okazał się być początkiem wielkiej kariery nie tylko dla Brie Larson, która za swoją kreację w tym dramacie została nagrodzona Oscarem, ale także dla Jacoba Trembleya. Stał on się na przestrzeni tych kilku zaledwie lat bodaj najbardziej znaczącą dziecięcą gwiazdą amerykańskiego kina, zaliczając po drodze udany i wymagający choćby fizycznie występ w obrazie Cudowny chłopak u boku Julii Roberts. Komedię zatytułowaną Grzeczni chłopcy należy uznać za kolejny sukces młodziutkiego aktora, jednak wbrew tytułowi i w ogóle swoistemu familijnemu sztafażowi nie jest to z całą pewnością produkcja przeznaczona dla najmłodszego widza.
Główny bohater, będący przedstawicielem tytułowego tercetu przyjaciół, stresuje się przed pierwszym w jego życiu kissing-party (rzecz sprowadza się do popularnej także w Polsce gry w butelkę), na które go zaproszono, gdzie nadto ma znaleźć się obiekt jego chłopięcych westchnień. Jego kompani mają rozterki nieco innego rodzaju, niemniej jednak ich wiązanka składa się na typowy zestaw problemów dojrzewania, wśród których najważniejsze jest odkrywanie zjawiska miłości romantycznej, a także akceptacji w grupie rówieśniczej. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że film reklamowany jest jako twór autorów takich tytułów, jak Supersamiec, Sąsiedzi i Sausage party. Niezbyt wyszukany humor, by nie powiedzieć wprost – prostacki, wulgarny, obsceniczny, krążący wokół tematów odbytniczo-genitalnych jest cechą definiującą te produkcje. Tak też dzieje się w tym konkretnym przypadku, a egzemplifikacją powyższego niech będzie fakt, że jednym z istotnych rekwizytów w fabule są kulki analne używane tutaj jako nunczako, względnie zaś naszyjnik wręczany ukochanej. Oprócz tego obserwujemy tutaj sekwencję zakupu narkotyków przez dzieci, a jednym z najmniej istotnych przewinień staje się nieprawidłowe postępowanie z zasadami ruchu drogowego. Zdecydowanie nie jest to wychowawczy film, zaś rzeczeni bohaterowie wbrew tytułowi nie należą do szczególnie grzecznych.
W związku z tym można byłoby oburzać się, że w takim kontekście prezentowane są tutaj dzieci, gdyby nie jeden prosty zabieg. Otóż postrzeganie owych zjawisk przez trójkę protagonistów jest wyjątkowo naiwne i infantylne, zaś źródłem szczególnego komizmu staje się właśnie ta niewiarygodna perspektywa chłopców – mając wręcz na względzie współczesny poziom edukacji seksualnej młodzieży – którzy w alternatywny sposób postrzegają pewne zjawiska, zachowania czy przedmioty. Szczególnie ubawiły mnie sceny z udziałem Lucasa mającego obsesję na punkcie uczciwości i politycznej poprawności. Pod tą sprośną konwencją kryje się jednak inteligentne kino o dojrzewaniu, porzucaniu złudzeń, ale też kumpelskiej przyjaźni, która na pewnym etapie rozwoju musi ulec przeformułowaniu. Twórcy w zabawny sposób nawiązują zresztą także do wzorców kina nowej przygody, gdzie celem jest dotarcie do centrum handlowego i nabycie repliki uszkodzonego drona. Fabuła zgrabnie wygrywa perspektywą przestrzeni postrzeganej przez młodych bohaterów. Oczywiście głównym atutem obrazu są świetne role całej właściwie obsady, by oprócz wspomnianego tutaj Tremblaya wymienić Keitha L. Williamsa i Brady’ego Noona. Każdy z nich został obdarzony innymi cechami, przez co zbiorowy portret dzieciństwa nie staje się jednolitą magmą według stereotypowych wyobrażeń. Co znamienne, jest to film pozbawiony właściwie dorosłych bohaterów, którzy odgrywają tutaj role jedynie akcesoryjne. Tytułowi grzeczni chłopcy konfrontują się właściwie tylko z nieznacznie starszymi od siebie nastolatkami. Obraz szerzej nieznanego Gene’a Stupnitsky’ego obok Niedobranych staje się jednym z największych pozytywnych komediowych zaskoczeń tego roku w kinach.
Radca prawny i politolog, hobbystycznie kinofil - miłośnik stołecznych kin studyjnych, w których ma swoje ulubione miejsca. Admirator festiwali filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem Millenium Docs Against Gravity, 5 Smaków, Afrykamery, Ukrainy. Festiwalu Filmowego.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.