Nasza rodzima demonologia nie byłaby pełna, a nawet straciłaby rację bytu, gdyby nie postać arcyważna, bez wątpienia stojąca na demonicznym piedestale – diabeł. Jest on najważniejszym przedstawicielem sił nadprzyrodzonych w polskiej tradycji ludowej i jego wizerunek mamy w pamięci, tak jakby był tam od zawsze. Być może tak jest w istocie, że nasz polski diabeł był z nami od zawsze, ale jednak skądś się musiał wziąć. Jego dzieje są kręte i wyboiste, ale na pewno nie wywodzą się z tradycji chrześcijańskiej, o czym przekonany się w niniejszym opracowaniu. Diabeł w kulturze polskiej Michała Rożka to kompendium wiedzy o motywie diabła. Książka rozpatruje tę postać pod każdym kątem, śledząc jej losy, historię i wyobrażenie o nim w życiu społecznym.
Diabeł jest wszędzie – w sferze wiary i religii, w literaturze i malarstwie, w ludowej bajce, w popkulturze, a także żyje w języku (diabeł ma w języku polskim 156 synonimów!), w żarcie i humorze. Publikacja Michała Rożka mówi nam dosłownie, kim on jest i skąd się wziął.
Szatan i Piekło, czyli cały ten satanizm
Wyjaśnienie pojęcia zła zawsze było dla ludzi ważne i odkąd poświęcali oni trochę więcej czasu na studiowanie różnych zagadnień teologicznych, pojawiły się wyobrażenia człowieka jako istoty rozdartej między dobrem i złem. Taki dualizm był katorgą dla ówczesnych ludzi, nierozumiejących, skąd w nich samych to zło. Od zarania dziejów człowiek poszukiwał tych odpowiedzi – czynił to początkowo bardzo prosto, jako wyobrażenie Boga Światła i Boga Ciemności, tak aby logicznie wyjaśnić sobie to rozdarcie. Ten dualizm religijny pojawiał się już w starożytnym Iranie, ale szczątkowe pojęcia dualizmu znane były ludzkości od zdecydowanie dawniejszych czasów (prehistorii). Na początku swojej publikacji Michał Rożek próbuje wyjaśnić nam tę ideę, przybliżyć historię i zarysować pojęcie szatana w różnych kręgach kulturowych, w tym w kulturze chrześcijańskiej. Bardzo ciekawe są tutaj zagadnienia dotyczące choćby diabelskich imion, czyli różnych wyobrażeń zła i szatana. Jak choćby demon Lilith, która tożsama jest z babilońską Lilitu. Była to piękna, ale niebezpieczna, uskrzydla postać, która jako demon nocy zabijała dzieci i kusiła mężczyzn. Dopiero tradycja żydowska uczyniła z Lilith żonę Adama, pierwszego człowieka, który płodził z nią demony. Publikacja przybliża nam wyjątkowo interesujące aspekty dotyczące średniowiecznej demonologii piekielnej, która może przyprawić o dreszcz przerażenia, przede wszystkim nad wyobraźnią ówczesnych, którzy w strachu i gniewie stworzyli hierarchię piekielną, która bez wątpienia miała straszyć i trzymać w ryzach żyjących.
Groza nieznanego
Od zawsze obawiano się zmian, obawiano się nietypowych dat, a data wkroczenia w nowe tysiąclecie musiała być dla ówczesnych tak straszna, że prawie nie do udźwignięcia.
My sami pamiętamy rok 1999 i wszelkie prognozy końca świata (ile już ich było?), ale w latach poprzedzających nowe tysiąclecie ludzkość ogarnęła tak wielka trwoga, że trudno sobie to dziś wyobrazić. Ludzie średniowiecza może i byli przyzwyczajeni do wszelkich nieszczęść i niedostatków, ale trwoga roku tysięcznego wprowadziła ich w jeszcze gorsze nastroje. Miał być koniec świata, a Europę już i tak dziesiątkowały zarazy, wojna, głód, a w papieskim kraju dominowało rozluźnienie moralne i to Rzym w szerokim wyobrażeniu był siedliskiem szatańskim. Michał Rożek przybliża nam tutaj różne koncepcje milenijnego końca świata, różne przepowiednie, wizje Apokalipsy. To bardzo ciekawe i wciągające wątki, które są dobrze rozwinięte i umotywowane tak, że nie czuje się niedosytu. W kolejnych rozdziałach autor porusza także wątki słowiańskiej koncepcji zła, wnikliwie analizując także przejście na chrześcijaństwo i uznanie dogmatu szatana.
W późniejszych rozdziałach śledzimy losy diabła w kolejnych epokach; to, co tutaj zarysowano, możemy także zgłębić w innych publikacjach Repliki, co da nam jeszcze szerszy ogląd na sprawy szatańskie (Pożegnanie z diabłem i czarownicą, Żywoty diabłów polskich). Publikacja jest napisana bardzo dobrym językiem, przystępnym i lekkim. Styl autora jest drobiazgowy, ale w żadnym razie nie nużyła mnie lektura publikacji Diabeł w kulturze polskiej, co więcej, uważam tę książkę za jedną z ciekawszych w całej antologii Wierzenia i zwyczaje. Dotyka bowiem naprawdę interesującego, intrygującego tematu i czyni to z lekkością, żartobliwie i wciągająco.
Ludowy diabeł powoli kończy swoje panowanie. Przemiany społeczno-obyczajowe, które w ostatnich dziesięcioleciach miały miejsce, wypchnęły diabła na jarmarki, a teraz też już coraz rzadziej można spotkać wyobrażenia diabelskie w formie rzeźby lub płaskorzeźby czy choćby figurki. Ta diabelska ludyczność w pewien sposób stała się jarmarczna, nieinteresująca, nudna, kiczowata. Niegdyś diabeł był ważny, co ciekawie przedstawia pozycja Diabeł w kulturze polskiej, a dziś powoli odchodzi do lamusa. Nikt się już nie boi? Czy po prostu dostrzegają, że zło jest w świecie i w ludziach? Ludzie niekoniecznie wierzący w jakąkolwiek religię dostrzegają po prostu zaburzoną hierarchię świata, jego chorą konstrukcję. Do tego, by zobaczyć zło, dziś niepotrzebny jest żaden Szatan, wystarczy drugi człowiek.
Na zakurzonych bibliotecznych półkach odkrycie pulpowego horroru wprowadziło mnie w świat literackich i filmowych fascynacji tym gatunkiem, a groza pozostaje niezmiennie w kręgu moich czytelniczych oraz recenzenckich zainteresowań. Najbardziej lubię to, co klasyczne, a w literaturze poszukuje po prostu emocji.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.