Sny wędrownych ptaków w reżyserii małżeństwa Cristiny Gallego i Ciro Guerry to opowieść o rozwijającym się w latach 70. XX wieku kolumbijskim przemytnictwie narkotykowym, napędzanym przez Amerykanów. Splatające się w niej losy dwóch rodzin należących do rdzennej społeczności Indian Wayúu zamieszkujących półwysep Guajira, to punkt wyjścia dla swego rodzaju rewolucji. Scenariusz skupia się na zmianach społecznych i kulturowych, będących efektem kolonizacji kolumbijskich plantatorów marihuany, a także na relacjach między członkami rodzin oraz ich hierarchii. Wyjątkowe wizualnie kadry cieszyły się dobrymi opiniami po pokazie w Cannes, a w Polsce zagoszczą na kinowych ekranach 18 stycznia 2019 roku. Produkcja uzyskała oscarową nominację w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, w której konkuruje z Zimną Wojną Pawła Pawlikowskiego.
Z szałasu wychodzi dziewczyna, Zaida, mająca przejść rytuał wkroczenia w dorosłość. Oddaje starszej kobiecie utkane dzieło, owoc swojej pracy przez rok odosobnienia. Z plemiennymi symbolami na twarzy zaczyna tańczyć, otoczona przez swoich krewnych. W tłumie obserwatorów znajduje się również Rapayet, z obcego plemienia, który wychodzi dziewczynie naprzeciw i w rytualnym tańcu oznajmia, iż odtąd jest ona jego kobietą. Słowa te nie są jednak najistotniejsze, ponieważ decyzję o oddaniu mu córki musi podjąć matka Zaidy, Ursula. Wysłannik Rapayeta rozmawia z głową Wayúunów oraz z Ursulą, cieszącą się poważaniem i szacunkiem wśród wszystkich mieszkańców okolicznych wiosek.
Młodzieniec otrzymuje rachunek za dziewczynę: 30 kóz, 20 krów, 5 naszyjników i obuwie. Rapayet nie pochodzi z bogatego rodu, postawione wymagania wydają się wykraczać poza jego możliwości, ale dopóki nie zapłaci wiadomej ceny, nie weźmie Zaidy za żonę.
Pieśń Pierwsza: Dzikie Ziele
Na szczęście bohater ma przyjaciela, handlującego kawą Mosesa, z którym trafia na przebywających w Kolumbii amerykańskich hipisów, poszukujących sposobu na zdobycie marihuany. Wujek Rapayeta posiada uprawę, która może pomóc w rozpoczęciu przemytniczej kariery i jednocześnie umożliwić młodzieńcowi poślubienie Zaidy. Tworzy się dzięki temu rodzinny biznes, a Amerykanin Bill transportuje zdobyty towar do swej ojczyzny.
Pieśń Druga: Groby
Tradycje rodu Wayúu, do którego należy już Rapayet, opierają się na wierzeniach i talizmanach, odczytywaniu snów i rozmowach z duchami, a ceremonie pogrzebowe okupione są wielkim płaczem. Rozwój handlu narkotykami zmienia kierunek, nie jest już tylko powodem do wzbogacania się, a nieposłuszeństwo przyjaciela-wspólnika męża Zaidy okazuje się brzemienne w skutkach i stanowi pierwszy krok do wielkich nieporozumień.
Pieśń Trzecia: Żyła Złota
Bohaterowie dostrzegają, iż dolary mogą umożliwić nabycie samochodu, wybudowanie domu wyglądającego jak pałac oraz zaopatrzenie się w skrzynki wypełnione po brzegi bronią. Zmiana stylu życia nie wyklucza pierwotnych wartości i wierzeń, ale nie pozwala również na ciągłe postępowanie według praw z przeszłości. Kodeks etyczny plemienia musi mierzyć się z nowymi sytuacjami, a jego wyznawcy zmuszeni są kierować się przede wszystkim sposobem na uniknięcie śmierci.
Pieśń Czwarta: Wojna
Wraz z rozwojem wydarzeń, atmosfera na ekranie ulega zagęszczeniu, jest coraz bardziej krwawo. Plemiona zmuszone są walczyć o przetrwanie, nie zważając na więzy rodzinne. Członkowie rodów nie panują już nad sytuacją, owładnięci zazdrością i chęcią wyrównania rachunków.
Pieśń Piąta: Otchłań
Pierwotnie spokojna, zielona kraina przemienia się w obraz pełen strachu i nienawiści.
Nieocenianie moralności bohaterów przez reżyserów to wielka zaleta Snów wędrownych ptaków, szczególnie iż każdej z przedstawionych postaci daleko do niewinności. To widz może pozwolić sobie na doszukiwanie się sprawiedliwości w świecie, w którym wydaje się jej nie być. Interesujący ton historii, która rozpoczyna się lekko, a kończy wyjątkowo dobitnie, to przedstawienie narkotykowego biznesu odmienne niż to, z którym kojarzyć się może widzom Narcosa. Pustynne przestrzenie, wiejskie okoliczności toczącej się akcji filmu, wiele rytuałów i plemiennych śpiewów, tworzą niesłychanie intrygujący obraz kraju barwnego, a jednocześnie niebezpiecznego. W czasie seansu oglądający stają się świadkami zdarzeń dziejących się na przestrzeni kilkunastu lat, łączących funkcjonowanie trzech pokoleń.
Przepiękne, wielobarwne kadry Davida Gallego przedstawiają tradycyjne stroje, tańce, rytuały, pieśni, a nawet język Wayúu. Szczegółowo ukazano chociażby powtórny pochówek, polegający na odkopaniu zwłok po dwóch latach od pogrzebu, oczyszczeniu ich przez kobiety z rodu oraz umieszczenie na cmentarzu plemienia. Obrazom towarzyszy wyjątkowa, oryginalna muzyka (w której poza skrzypcami i akordeonem pojawiają się dźwięki drumli czy dud) i wypowiedzi narratora-profety.
Cristina Gallego i Ciro Guerra poruszają również w swojej produkcji tematy praw kobiecych, a raczej ich ograniczenie, wymowne szczególnie w scenie związanej z gwałtem. Odmienna kultura, inne schematy myślenia i upadek cywilizacji związany z kapitalistyczną chciwością to jedne z istotnych tematów, które składają się na ciekawą konstrukcję fabuły filmu, o którym myśli się długo po seansie.
Pasjonatka sztuki szeroko pojętej. Z wystawy chętnie pobiegnie do kina, zahaczy o targi książki, a w drodze powrotnej przeczyta w biegu fragment „Przekroju” czy „Magazynu Pismo”. Wielbicielka festiwali muzycznych oraz audycji radiowych (Radio Nowy Świat i Radio 357), a także zagadnień naukowych, psychologii społecznej i czarnej kawy. Swoimi recenzjami, relacjami oraz poleceniami dzieli się z czytelniczkami i czytelnikami Głosu Kultury.
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? ZGADZAM SIĘ
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.